Search
  • Writer's pictureMikulás

2020 - vizes kalandok

Updated: Sep 3, 2020

Üdv a fedélzeten, kedves Olvasó!

Mától - olvasók által javasolt kényelmi okokból - megváltoztattam az oldal struktúráját: mindig a legfrissebb bejegyzés lesz legfelül, így nem kell mindig az aljára görgetni...

Augusztus 21 – Vordeder Gosausee

– avagy hova menjünk az utolsó Salzburg tartományban töltött napon? Vagy az már Felső-Ausztria? Igen, az!

Két alternatíva között hezitáltam a mai nap kapcsán: leevezni a Traun folyón a Traunfalltól Wels-ig (az ismert “Steve” útvonalon), ami oda-vissza plusz három óra autózást jelent avagy a közeli Vorderer Gosausee-t kellene picit szemügyre venni?

Az utóbbi mellett tettem le végül a garast, nem utolsó sorban a kevesebb autóban és több vízen töltött idő miatt, másrészt sok szépet olvastam már erről a tóról, harmadrészt így megint együtt volt a család, egy újabb közös programon.

Reggeli pára kölcsönöz különleges hangulatot a Gosaub-tónak

Extra adag motivációt jelentett a helyi klettersteigek (via ferráták) megléte. Nagyon kedvet kaptam egy kis mászáshoz és természetesen nálam volt a klettersteig-szett most is, már nem követem el azt a hibát, hogy otthon marad az a kis csomag 😊

Egy kis kötél híd is van a Laserer klettersteigon...

Aránylag korán érkeztünk a helyszínre, de látszott, hogy népszerű a hely, jöttek a népek túrázni, strandolni és szerencsére jó részük felvonózni. Először a Laserer klettersteignek estem neki, mert az ilyesmit jobb a hőség előtt végigjárni. Így is izzadtam, mint egy ló. A B/C nehézségű via ferráta technikailag nem okozott nehézséget, de ettől függetlenül nagyon szép útvonalon visz.

Csipkék...

Először közvetlenül a tó felett oldalazik a sziklafalon, majd egy létrán az gyalogút felé kerül és a sziklafalon vezet felfelé egy kilátópontig. Végig csodás a rálátás a Gosausee-ra és a környező hegyekre. A kiszállópont szinte a beszállópont felett van, így egy remek kis kör az egész. Kellemesen elfáradtam… Levezetésképpen körbesétáltam a tavat, majd találkoztam Lilluékkal a strandon és elmentünk a hajóért.

A via ferrata első szakasza a tó felett oldalazik...

A tavon ekkor már megjelent pár csónak és SUP deszka, de ilyen jellegű felfújható “léghajó” csak a mi Thayank volt. Gyönyörű és különleges élmény egy ilyen kristálytiszta tavon evezgetni és nézni a Dachstein gleccserét meg a környező kétezres csúcsokat. A tó hátsó részén sekélyebb a víz és sziklák sorakoznak, nagyon szép, megéri oda átevezni. Gyalog nehezebben közelíthető meg, de nem lehetetlen az sem.

A tó hátsó része nagyon hangulatos és itt kevesen vannak...

Kerestünk egy árnyékos partszakaszt és ott szépen letáboroztunk: megebédeltünk és egy kis strandolás is belefért. Meglepően kellemes volt a tó hőmérséklete. Olyan 22 fokosra becsültem, ami sportos, de semmiképp nem hideg.

A kis "táborunk"

Mit rejt a tó?

Valahogy elszalad ez a nap a tó környékén és csak azt vettem észre, hogy a másik tó melletti via ferrátákra már nem is lesz idő, ha emberi időben szeretnénk átérni a karintiai szállásunkra…

Nem bántuk meg, hogy nem tervezett programként mára a Vorderer Gosausee-t választottuk. Remek kikapcsolódást kínál a család minden tagjának. Csak ajánlani tudom! Ennél szebb tavat ritkán lát az ember!

Egy kristálytiszta tóban fürödni, miközben nézed a gleccsert? Itt ez is lehetséges!

Video itt is fog készülni, ha egyszer odajutok...

Die Traun ist ein Traum: Lauffentől Ebensee-ig - 2020.08.20

– gyenge (német) szójáték, de tényleg álomszép ez a folyó. Első látásra szerelem!

Bár tegnap többször és több helyen is láttuk a Traunt, más az, amikor az ember vízre is száll, mert olyankor "együtt vagy", együtt mozogsz, létezel a folyóval...

Reggel 10 óra magaságában parkoltunk le a vasúti megállóval szemben Lauffenben. Első ránézésre is tipikus takaros kis osztrák falucska.

Lauffen takaros kis falucska és itt van ez a WW4-es kis zúgó is (alatta szálltunk vízre)

Kiszállva megborzongtunk: bizony hűvös volt és egy kellemetlen szél is fújt, a folyó pedig brutális tempóban hömpölyögött… Zsuzsi kicsit elbizonytalanodott, hogy ez jó lesz-e, de megnyugtattam, hogy bizony nagyon klassz lesz és javasoltam, hogy a szokásosnál picit ráérősebben pakolgassunk, hogy melegedjen egy kicsit az idő. El is sétáltam a kb. 150 méterrel feljebb lévő vízkereszteződéshez, ahol egy WW4-es kis letörés is található. A hídról megszemlélve és elemezve nem tartottam lehetetlennek, hogy a Safarival ott le lehet jönni, de kipróbálni most egy pocikám sem kívánta és nem is tartottam okosnak a vízitúra előtt ilyen “okosságokkal” kísérletezni.

Nagy nyugalomban felfújtuk a két hajót (Thaya és Safari) és akkurátusan elhelyzetünk minden szükséges dolgot. A szél picit talán alábbhagyott és mintha nem is lenne már olyan hűvös (valószínűleg csak megszoktuk és a rövid neoprén ruhák is sokat segítettek a hőérzet rendbetételében).

Elindult a Baraka a német párossal... olyan tempóban vitte az ár őket, hogy csak pillogtunk...

Előttünk egy német páros tette vízre a Gumotex Barakát – jó nagy stabil kenu! Segítettem nekik a vízre ereszteni, majd elbúcsúztunk. Kicsit később mi is elindultunk. Tényleg iszonyatosan ment a folyó, gyorsabb volt a Salzánál. Tudtuk, hogy ez a Traun vadvízi szakasza, ergo azt kaptuk, amit vártunk. Jöttek szépen a kisebb-nagyobb rapidok, fenékgátak.

Nagyjából mindig tudtam, mire kell figyelni, mert elolvastam Steve (Flusswanderer) remek folyóleírását. Nekünk azért némileg magasabb vízállásunk volt, amit meg is éreztünk, de minden akadályt szépen vett a kis csapat. A Thayat néha üríteni kellett, de amúgy is jól esett az a pár kis kikötés, pihenés és pihegés. Nagyon szép helyeket találtunk! Csodaszép a folyó színe. A második megállásunk Bad Isch-ben volt. Csodálatos az a város és vízről még sosem láttuk korábban. Hatalmas élmény volt!

A Traun Bad Ischl-nél...

Nem csodálom, hogy Ferenc Jóskáék is szerettek ide járni. Az Ischl-Traun összefolyás kifejezetten látványos, nem mindennapi ahogy a két más-más színű folyó egyesül. Az átlátszó, ragyogóan tiszta Ischl belefolyik a smaragdzöldes színű Traunba.

A "Keresztkő" (Kreuzstein), Bad Ischlt elhagyva

Úgy peregtek a kilométerek, hogy követni sem tudtam, néha ránéztem az órámra és csak annyit láttam, hogy 4:10 perc/km a pillanatnyi sebesség. Hát ennyivel még futni sem tudok 😊

Nem kezdőknek való pálya, de kis tapasztalattal bevállalható és garantáltan izgalmas perceket kínál... 😊

Hamar megszoktuk a sebességet, elillant a lányokból is a kezdeti félsz és élveztük a kirándulást. Itt-ott (nem sok helyen lehet) megálltunk és ettünk-ittunk valamit, mert menet közben ez nem igazán sikerült.

A "Honigtopf I" - a könnyebbik zúgó a kettőből... nem okozott gondot senkinek

Tudtam, hogy az utolsó 6 kilométeren lesz két komolyabb fenékgát: a Honigtopf I. és a II. Megálltunk előttük és terepszemlét tartottunk Zsuval. Megfigyeltük és megbeszéltük, hogy pontosan milyen vonalon célszerű lemenni rajta. Előre mentem és lentről mutattam neki az irányt. Gond nélkül jöttek le Lilluval.

A Honigtopf II.-nél azonban nem volt kedve kockázatni, amit azonnal elfogadtam, itt mindkét hajót én hoztam le (még élveztem is a duplázást 😊)

A "Honigtopf II" a félelmetesebb (vízről is!) - mindkét hajóval simán lejöttem

Direkt összehasonlításban a Thaya baromi stabil, ezt meg kell jegyeznem, a Safari is rendben van, de azért az sokkal ingatagabb jószág. Mindig megerősít, hogy jó hajót vettünk a lányoknak...

A “mézesbödönök” után már nem volt több WW2-es hely a folyón, de azért a sebessége a torkolatig megvolt (amin meglepődtem, mert azt hittem, hogy a Traunsee előtti 1-2 kilométeren jelentősen lelassul majd). Óriási élmény volt kiérni a torkolaton az óriási, sötétkék színű tóra. Csodálatos kulisszák fogadtak!

Nem lassult a folyó a torkolat előtt sem... (Ebensee)

Csak ámultam, de közben tudtam, hogy balra, balra, balra és kikötés, mert jó lenne elcsípni a vonatot.

Traunsee (Ebensee-nél) - csodálatos háttér

22 percünk volt kikötéstől a vonat indulásig. Gyors csapatmunka és elértük! Nagyjából 1 percet vártunk rá és robogtunk vissza Lauffen-ig. Remek, hogy minkét helyen kb. 50-100 métert kellett csak vinni a motyónkat. Persze az Eckla Beach Rolly most is remekelt. Imádom a kiskocsit!

Öröm volt az osztrák vonatokon utazni...

Élményekkel gazdagon értünk vissza, fantasztikus ez a folyó! Ide is jönni kell még…

Egy kellemes kis bad ischl-i sétával és egy finom vacsorával tettük teljessé ezt a napot! Ahogy mondani szoktam: “sose rosszabbat”!

"Die Traun ist ein Traum...", egy megvalósult álom! (a boldog "legénység")

Video is készül (hamarosan)

Egy kis “lötyögés” a Hallstatti-tavon (a fárasztó mászás után…) - 2020.08.19.

Ma délelőtt a Krippenstein volt a program. Ki-ki saját erőnléte és kedve szerint jutott fel és le: jómagam ragaszkodtam a gyalogos felmászáshoz (1500 méter szintemelkedés), Lillu felvonózni szeretett volna, így lányok a kényelmes “utat” válaszották. A felvonó alsó állomásától indultam el felfelé a sípálya nyomvonalán.

Felfelé úton...már majdnem fent... a Dachstein északi oldala a gleccserrel...

Kegyetlenül meredek volt és az az idegesítő "kőgörgetegben" nehéz a haladás, mert folyamatos koncentrációt igényel, hogy ne csúszzon ki a lábad, de ennek ellenére gyorsan gyűltek a szintek.

Az obertrauni strand... (és vízreszálló hely)

A csajok addig elmentek az obertrauni strandra pihenni, falat mászni. Két órával később indultak utánam, így nem kellett sokat várniuk rám, mert 2:45 alatt fent is voltam a felső állomásnál a Krippenstein-on. Legurítottam egy nagy “apfelschorlét” és együtt indultunk a közeli 5-Fingers kilátóhoz, ami a Dachstein egyik legszebb kilátója szerintem.

Az "öt újj" kilátó

Onnan az egész Hallstatti-tó látható több mint 2000 méteres magasságból. Nem mindennapi élmény. Örültem, hogy önerőből jutottam fel oda, de el is fáradtam. Zsuzsinak viszont lett volna mozgásigénye, így azt találtuk ki, hogy cserélünk: én megyek le Lilluval a felvonóval, ő pedig lesétál a sípályán. Remekül működött mindenki megelégedettségére 😊.

Lábad előtt az egész Hallstatti-tó

Lent a tónál aztán vízre tettük a Thayat és egy jó kis rekreációs evezgetés lett a dologból. Olyan “városnézés vízről” jeligére.

Hallstatt a víz felől...

Csodálatos volt a tó a hegyekkel! Jártunk már itt korábban, de vízről még szebb! Most ahhoz nem lett volna kedven, hogy készeresen végigevezzem a tavat. Talán majd egyszer… bár akkor már inkább a Traunon folytatnám a tó alatt…

"Szerény hajlék" Hallstattal szemben (Grub kastély)

A nagybetűs SALZA – egy igazi élményevezés Stájerországban: Gußwerktől Wildalpenig - augusztus 16-17.

A Salza nagyon előkelő helyen szerepelt a bakancslistámon, noha anno Lazy barátommal 2011-ben voltunk már túrázni, via ferrátázni a környéken és beneveztünk egy raftos, szervezett túrára a Salza alsó szakaszára. Ezzel két apró “gond" van: az egyik, hogy rég’ volt, a másik pedig az, hogy nem a saját hajómmal voltam, hanem "vittek"...

Ezt a “tarthatatlan helyzetet” orvoslandó a nyári, két hetes alpesi nyaralásunk első három napját Wildalpen környékén szerettük volna tölteni. Ez lehetőséget adott volna, hogy a Salzát Gußwerktől gyakorlatilag az Enns torkolatig végigjárjam. Sajnos azonban Lillu lányom belázasodott, így egy nappal később indultunk a tervezettnél és az itt töltött napok száma is csökkent eggyel. Sebaj, elkezdtem a Salza bejárást: vasárnap délután érkezés után a lányok kitettek Gußwerk alatt. Egy közúti híd alatt találtam remek beszállót.

rohan a folyó...

Első benyomások: rohan a folyó, nagyon szép, de sok víz van benne (nem csoda, voltak esők a napokban). Most is úgy voltam vele, hogy a technikailag könnyebb szakasz remek ráhangolódást kínál a folyóra. Nagyon szépen haladtam és élveztem a tájat, a folyó változatosságát. A Salza egy darabig párhuzamosan fut a 24-es úttal, majd Greith után szépen eltávolodik és “áttör” a Klausgraben nevű szurdokon. Igazi vad természet: gyors sodrású folyó, hatalmas sziklatömbök, kellemes erdei hűvös és illatok! Aki szereti a magányt és a háborítatlan vadont, annak ez a szakasz nagyon fog tetszeni. Teljesen egyedül voltam a folyón.

A Klausgraben-ben

Meg-megálltam, kiszálltam, nézelődtam és mélyen magamba szippantottam az itteni “nehéz” levegőt! Steve (Flusswanderer) Salza videóját biztos megnéztem fél tucatszor és emlékeztem erre a részre, de ma nekem nem olyan volt. Sokkal magasabb volt a vízállás és technikailag is nehezebb, mint a videon. Ennek ellenére most sem lépte át a WW II+-os nehézséget sehol, de azért elég heves rapidok sorakoztak egymás után, nem volt lazsálás tehát 😊.

meg-megálltam, kicsit "jelen lenni"

A lányok addig kicsit körülnéztek Wildalpenben, meggusztálták a kempinget is, felderítették az éttermeket és megcsodálták a Presceny-zárást. Végül Weichselbodennél vártak rám a híd mellett.

Ez első híd Weichelbodennél - csodaszép ki-/beszállóhely

Weichelbodennél két híd van, én az elsőnél kiszálltam a kis kápolnánál. Nagyon idilli kis hely, igazán szemet gyönyörködtető, ráadásul a kulisszák sem hagynak semmi kívánni valót! 😊

Végül egy gyors telefonos egyeztetés után rájöttem, hogy a másik hídhoz kell mennem, ahol a Radmerbach beletorkollik a Salzába. Remek kiszálló volt ott is, de úgy döntöttem, hogy lecsorgok még a Prescenyklauséig, mert nagyon kiváncsi voltam a duzzasztóra és a zárásra és mivel a kis Safarival voltam, az átemeléstől sem riadtam vissza különösebben.

Ez remek döntésnek bizonyult, mivel a felduzzasztott Salza, mögötte a hegyvonulattal és a Presceny-zárás gyönyörű fa épületeivel pazar látványt nyújtott. Igyekeztem jól megnézni, “vésődjön csak bele a retinámba” ez a kép 😊

Ezt sokáig el tudnám nézni...

A Prescenyklause

Átemelés után, az alagúton áthaladva van egy jó parkoló, ott vártak végül rám a lányok. Jó kis Salza bemutatkozás volt ez a kb. 22 kilométer. A folyó felső szakaszát ezzel leeveztem, jóval gyorsabban, mint gondoltam volna. Izgatottam vártam a másnapi folytatást…

A mai program végül a wildalpeni Grabner étterem teraszán folytatódott, remek helyi ételek elfogyasztásával, majd felvertük a sátrunkat a kempingben, ami szerencsére kb. 30%-os kihasználtság mellett működött ma vasárnap este lévén. A korábbi félelmeim a részeg cseh kajokosok hangoskodása miatt teljesen alaptalannak bizonyultak, végtelenül nyugodt éjjelünk volt, egyedül a Salza egyik legnagyobb zúgójának csobogása hallatszott (“Campingwalze”, melytől sátrunk kb. 20-30 méterre állt.

A "Campingwalze"

Másnap reggel korán keltem. Megnéztem a hajnali, ködpárás folyót és hamar visszatért belém az élet! Vizslattam a Campingwalzét valamint az afölötti 100 métert és megterveztem a helyes nyomvonalat, noha tudtam, hogy erre csak dél körül lesz majd szükségem, mivel a mai etapot ott kezdem, ahol a tegnapit abbahagytam. Reggeli kávéfőzés és boltba menés (friss pékáruért) után megreggeliztünk és Zsu elröpített a beszállóhelyhez, a Presceny-záráshoz. Látszott, hogy a reggeli pára szépen oszlik és fölötte kellemes napos-felhős égbolt vár, azaz ma is szebb idő lesz, mint amit jósoltak 😊

a Presceny-zárás alulról

A folyó gyönyörű volt és a táj is hozta a formáját. Szerintem ez a szakasz semmivel sem “csúnyább” a tegnapinál. Nyilván a Klausgraben az egy más jelleget adott az előző szaksznak, itt viszont gyönyörű a kilátás a környező hegyekre.

Nekem ez a szakasz ugyanolyan szép...

Technikailag azonban fokozódott a nehézség. A relatív magas vízállás miatt komoly hullámok alakultak ki a zúgóknál, ami folyamatos odafigyelésre kényszerített. Nem sok nyugis szakasz volt, de azért előfordult. Olyankor tudtam kicsit lazítani és fényképezni is. Wildalpenhez közelítve a nehézség szinte konstans WW II volt, egy-egy WW II+-os rövid szakasszal.

Nagyon figyelni kellett, mert a mai vízállás mellett nem látszottak ki a kövek, de ott voltak közvetlenül a víz alatt és sokszor nem sokon múlott, hogy el tudtam manőverezni mellettük. Pontosítanék: volt egy eset, ahogy csúnyán benéztem egy kő mögött egy még nagyobb követ és ráfutottam, mely eredményeként egy pillantig fennakadtam, a következő másodpercben pedig máris fürödni mentem 😊 Bosszantó hiba, mert nem a legnehezebb helyzetekben történt… mindenesetre jól esett a Salza kellemes vize (nem volt nagyon hideg, kb. 18 fokra saccoltam). A hosszú neoprén ruhában nem igazán éreztem sem hideget, sem ütést. Csak próbáltam visszakászálódni a hajóba, mert a rapid még bőven nem ért véget, így kb. 10-12 km/h-val csorogtam közben és jöttek a hullámok is. Azért eléggé gyorsan összeszedtem magam, picit félreálltam felszerelést igazítani és nyomtam tovább, mintha mi sem történt volna.

Innentől ha lehet még jobban figyeltem a meglapuló kövekre és áldottam az eszem, hogy mára nem tettem be a szkeget. Nem is volt több ilyen helyzet, pedig Wildalpen előtt azért egyre nagyobb zúgók érekeztek sorban (meg is telt párszor a Safari és ültem benne, mint a fürdőkádban, de 10-20 másodperc után szépen kiürült) majd a kemping előtt közvetlenül jött a szlalom pálya, a mai nap legizgalmasabb száz méterével.

Valahol a Salza középső szakaszán...

Előtte kikötöttem újra megszemlélni, memorizálni mielőtt nekimentem. Nem volt gond, simán lejöttem a kitalált útvonalon. Klassz volt, gyönyörű volt a folyó tiszta vize és szívem szerint mentem volna tovább Palfau felé, de tudtam, hogy ma még van egy kis utazás Annabergig a következő szállásunkig és a csajokat sem szerettem volna megváratni, így kiszálltam. Nem is baj, ez garantálja, hogy biztosan vissza fogok jönni ide a Wildalpen – Enns-torkolat szakaszra. (No, meg itt hagytam két geoládát is – köztük a Hochtort – ami újabb motivációt fog jelenteni).

Elnyeltek a habok :-)

Összességében – bár ismertem korábbról a Salzát, de most is meggyőzött, hogy ez egy csudaszép folyó és érdemes gyakrabban felkeresni, főleg ha egy kis vadvizezésre vágyik az ember. Ez még pont az a folyó, amit a mi felfújható Gumotex hajóinkkal végig lehet járni. Igaz a nyitott hajók itt szenvedni fognak, mert hamar megtelnek vízzel. Emiatt vagy a spriccdeckes modellek vagy az alul nyitott típusok jöhetnek szóba. A Safari remekül teljesített!

Elsőosztályú kaland volt!

Video - hamarosan

Augusztus 1 - Egy fontos etap az Ipolyon

Mára egy Ipoly túrát terveztem Zsuzsival, melyre Bal3 barátunkat is elhívtuk, sőt az utolsó pillanatban a Veronika-Bengegúz páros is csatlakozott hozzánk, akiket személyesen ezen a túrán volt szerencsénk megismerni. Mivel öten voltunk, három hajós bevetés lett belőle: egy Thaya, egy Safari és egy Solar kajak lapult a csomagtartónkban. A logisztikát leegyszerűsítettük: két autó a végpontokon: egy Vámosmikolán, egy pedig a jól ismert Ipoly híd alatt Ipolyvisktől északra (a múltkori emlékezetes túrát pontosan ott fejeztük be június 13-án). Ez nem véletlen: szeretem hiánytalanul lejárni a folyókat (már amelyiket megéri).

Az Ipoly Balassagyarmat - torkolat (Szob) szakaszán - a mai etap kivételével - mindenütt volt már szerencsém lecsorogni, emiatt nagyon kiváncsi voltam erre a részre.

Jellemző kép az Ipolyon

Nem indultunk korán: fél 11 magasságában raktuk vízre a hajókat. Normál vízállás mellett (Ipolytölgyes: 102 cm, 5.1m3/s vízhozamnál 23 fokos vízhőmérséklet) jó tempóban haladunk lefelé Visk felé. A déli hídnál láttuk, hogy egy népesebb csapat éppen vízres szállni készül. Ők egy szervezett túrán vettek részt és a Gumotex márka legkülönbözőbb modelljeit vonultatták fel: Baraka kenuk, Helios, Ontario raft, Palavák, stb. A mi hajóinkkal együtt egész komoly Gumotex márkabemutatót lehetett volna tartani... :-)

Szépen haladtunk, de nem kapkodtunk, ígyekeztük élvezni a természetet, jókat beszélgetve, fotózgatva. Szerencsére az Ipoly ezen szakaszán számos remek kikötőhely van, köztük árnyékosak is. Egy ilyennél álltunk meg röviden egy hevenyészett ebédre dél körül, de annyira kényelmesek voltunk, hogy ki sem szálltunk a hajókból.

Ebéd közben...

Tovább lapátolva megállapítottuk, hogy nagyon változatos a folyó: egyszer árnyas erdőben halad, máskor rétek mellett, utána magaspart fogja közre, sőt, volt ahol homokkő (?) fal meredt a folyó jobb partja felett (erre nem számítottunk!).

Alámosott homokkő (?) part...

Az egész túra alatt két helyen kellett átemelnünk: mindkettő duzzasztómű volt, betonlépcsővel, azaz mindkét esetben kultúráltnak mondható módon kivitelezhető az akció a jobb parton. Az egyik Szete (Kubánovo) előtt található, a másik pedig a Tésa mellett. Ez utóbbit az itt található geoláda miatt már ismertem korábbról. A folyón áthatolhatatlan torlaszok, keresztbe dőlt fák jelenleg nincsenek, így különösebb váratlan kalandok nélkül evezhető, akár kezdők számára is, de számoljatok egy-két kisebb rapiddal, kőgáttal, ami felett felgyorsul a folyó. Megéri fősodorban maradni, mert ott van esély arra, hogy nem akad fenn a hajó a köveken. Technikailag könnyű szakasz, kis odafigyeléssel minden gond nélkül abszolválható.

A Szete előtti duzzasztó alatt

A 102 centiméteres vízállás mellett jól hajózható az Ipoly, nagyon kevés ponton ért le a szkeg. Bő 22 kilométer után a vámosmikolai Rákóczi utca végénél található vízmércénél (betonlépcső) és pihenőhelynél (fedett asztalok, padokkal) kötöttünk ki és pakoltuk el cók-mókunkat, miután elhoztuk a Visk mellett hagyott autónkat.

Jó kis túra, gyönyörű környezetben

Össezségében egy nagyon klassz, változatos, csodaszép szakasza volt ez a folyónak, remek társaságban jól szórakoztunk és úgy gondolom, hogy senki sem bánta meg, hogy velünk tartott. A beszélgetést a letkési "Egy Falat" vendéglőben folytattuk. Szép vízitúrás nap volt! Erre a szakaszra megérné eljönni egy kellemesebb, színpompás októberi napon is...

A "díszes társaság"

Július 20 - a hazautazás napja, de azért még megbolondítottuk egy weltenburgi Duna-áttöréssel! :-)

Pénteken érkeztünk Frankyékhez a Bayreuth melletti Himmelkron nevű bájos kis faluba és ez bizony barátok között is 8 és fél órás autóút Budapestről! Öregszem és nem szeretek már ennyit egyben leautózni. Nem vagyok én állat! :-) A Regensburghoz közeli Bayerischer Wald nevű autópályaparkolóban kávénkat szürcsölve ötlött fel bennem a gondolat, hogy mi lenne, ha meglátogatnánk a weltenburgi Duna-áttörést? Gyors ellenőrzés után a gugli térképen kiderült hogy az egy kb. 20 kilométeres kitérő a pályáról. "Az semmi!" - jegyezte meg Zsuzsi, mintegy megerősítve, hogy az elgondolásom helyes. No, így történt, hogy eljutottunk Weltenburgba és egy kellemes sétával felfedeztük a környéket. A Duna csak úgy rohant, elképesztő sodrása volt a víznek! Igazi csemege - gondoltam és ahogy a bencés kolostor felé sétáltunk egyre izgatottabb lettem: nekem ezt látnom kell vízről is! Elképzelhetitek azt az érzést, hogy ott van egy hajó a csomagtartódban, ott állsz egy csodás folyószakasz előtt és nem szállhatsz vízre, mert nincs annyi időkeret... Majd' meg ütött a guta!

Pazar egy hely, annyi szent!

Ahogy megpillantottuk az áttörés szűk, sziklás "kanyonját" már azon "törpöltem", hogyan tudnám ezt valahogy belezsúfolni a hétfői hazautazás napján? Illetve, hogyan kellene megoldani a logisztikát?

Végül Zsuzsi is beleegyezett, hogy induljunk el időben Frankyéktől a hazautazás napján és akkor simán belefér ez az 5-6 kilométeres nyúlfarknyi szakasz. Visszafelé meg kocogok egyet. Nagy kaland...

A szombati keresztelő és egész napos eszem-iszom után a vasárnapi Wiesent mindenkinek kielégítette kalandvágyát, így végül Zsu és Lillu is azt javasolták, hogy egyedül menjek az áttörésre és ők megvárnak Kelheim-nél, így nem kell kocognom a kocsihoz, a logisztika kipipálva.

Reggel 10 után már a Weltenburggal szemben található Stausacker falu csodaszép kavicsos partján készülődtem a vízreszálláshoz. Gyönyörű volt a Duna: a színe, a sodrása, minden.

Az áttörés egyik legszebb helyszíne...

Tudtam, hogy ez nem egy nagy sportértékkel bíró bevetés lesz, evezni a haladás miatt aligha szükséges, inkább csak a hajó irányítása céljából. Gyorsan csorogtam lefelé és kisvártatva felbukkant az ismerős épületkomplexum , a bencés kolostor. Tudtátok, hogy itt már 1050 óta főznek sört? Ez ugyanis a világ legöregebb sorfőzdéje is egyben. Hiába, tudnak ezek a bencések valamit! :-)

A bencés apátság épületkomplexumát gyönyörű helyre emelték - volt is jó pár árvíz azóta...

Nem kötöttem ki a kolostornál, hisz' 3 napja jártunk már itt, hanem haladtam tovább befelé az áttörésbe keresve azt szép kis kavicsos strandot, amit pénteken a túloldalról már kiszúrtam. Ott akartam kikötni fotózgatni, picit élvezni a hely szellemét. Meg is lett hamar, sőt később lentebb egy másik remek pontot is találtam. Látványos volt nagyon, hasonló élményt nyújtott, mint tavaly a Kazán-szoros az Al-Dunán, persze kisebb dimenzióban.

Ezt a "strandot" kerestem...

Sétahajóval is élvezetes lehet - de a kajakkal jobb, szabadabb életérzés :-)

Élményevezés volt ez is a javából és olyan gyorsan leértem Kelheimba, hogy magam is meglepődtem. A szoros felett, a Michelsbergen található a "Befreiungshalle" nevű impozáns neoklasszicista épület, melyet I. Lajos bajor király építtettett a győztes, Napóleon elleni háborúk emlékére 1813 és 1815 között. Ha tehetitek, látogassátok meg! Zsuzsiéknak tetszett!

A Befreiungshalle monumentális épülete

Kelheimben, nagyon szépen kitáblázott, kultúrált kikötési pont található (eltéveszthetetlen). A kurta, de élményben gazdag mini-vízitúra után jól esett egy kis ebéd a közeli olasz étteremben a még hétralévő nagyjából 7 órás út előtt...

A csajok!

No, most nagyon kedvet kaptam a Duna felső szakaszának bejárásához. Ez most feljebb került a bakancslistán :-) (Nyilván jobb lett volna, például Vohburgtól egy 20 kilométeres szakaszt evezni, de mára sajna ennyi fért bele).

Július 19 - Egy rég' várt kaland a Wiesenten - Franky barátommal

Ez egy olyan alkalom volt, amikor összekötöttük a kellemest a kellemessel: Franky barátomat kb. 1996 óta ismerem és rengeteg közös élmény fűz össze minket Németországból (Kastl majd a bayreuth-i diákévek). Bár a földrajzi távolság tetemes, bármikor találkozunk, pontosan olyan minden mint 17 éve, amikor hazaköltöztem Németországból.

Most egy megtisztelő és felelősségteljes feladatot vállaltunk el Zsuzsival: mi leszük, Frankyék kisfia, Tibi, keresztszülei. A keresztelőt a járvány miatt már többször elnapoltuk, de végre eljött ennek is az ideje.

Frankyt már sikerült megfertőzni a léghajózás "szörnyű" vírusával, így ő is legalább annyira várta a bevetést a keresztelő másnapján a Wiesenten, mint mi Zsuzsival!

Többek között ezért (is) éri meg Streitbergig menni / Neideck vár(rom)

A folyón sok szabály és korlátozás van, amit be kell tartani. Az egyik, hogy reggel 9 előtt nem lehet vízre szállni, valamint 17 óráig (egyes szakaszokon 18-ig) be kell fejezni a vízitúrát. Emiatt igyekeztünk minél korábban vízre tenni a hajókat. Végül 3/4 10 körül sikerült elstartolni a Pulvermühle nevű malom mellől (Waischenfeld alatt) és a terv az volt, hogy végighaladunk a "klasszikus" Wiesent túrán, azaz Streitbergnél szállunk ki, ami nagyjából 25 kilométeres etapot jelentett. (Sokan csak a Doos - Muggendorf szakaszon eveznek praktikus okokból).

Videokból és folyóleírásokból nagyjából tudtam, hogy mi vár ránk ezen a kis, sebes folyón. A technikai nehézség alapvetően WW I-es fokozat, talán egy-két helyen előfordulnak WW II-es zúgók is, de haladó kajakosoknak, kenusoknak kiváló ez a látványos folyó. Teljesen kezdőknek nem ajálom, pedig sokan jönnek ők is a bérelt PE kajakokkal, de borulnak is rendesen :-).

Az első 5-6 kilométer Doosig nyugodtabb szakasz, de természetileg szép és remek alkalmat nyújt arra, hogy az ember ráhangolódjon a folyóra...

"Ráhangolódunk" a Wiesentre

Összesen nyolc átemelésünk volt, de mindegyik németesen, példaértékű módon kitáblázva, kiépítve. A leghosszab cipekedés (kb. 300 m) Doosnál van, a többi csak néhány tíz méteres kis átemelés (általában malmoknál). Nem kell hozni a kiskocsit, ha csak nem valami rettenet nehéz hajóval érkeztek!

Szép a Doos előtti szakasz is...

Franky az új Solarját hozta, mi meg a Thayat. Meg kell jegyeznem, hogy a Solar könnyebb, a Thaya viszont stabilabb hajó, nem mintha gond lett volna az előbbivel... A két Gumotex nagyon gyorsan haladt, bőszen előzgettük a "konkurrenciát", amik jellemzően rövid, merev tesű bérkajakok voltak, többnyire kezdő, tapasztalatlan legénységgel. Figyelni kell rájuk, mert nem átallanak hülyeségeket csinálni :-)

Sachsenmühle: Itt is legurítottunk egy-egy rádlert...

A folyó Doos után begyorsul és gyakorivá válnak a rapidok, kisebb letörések, amik kifejezetten izgalmas perceket ígérnek. Természetileg végig gyönyörű a Wiesent völgye a megannyi vízimalommal, várrommal és középkori településsel! Egyedüli zavaró tényező hétvégén a sok bénáskodó vízitúrázó és a közeli hangos műút, mely a motorosok körében népszerű. Pozitívum azonban, hogy sok kocsma, vendégház és étterem található az útvonalon, így például majdnem az összes valamikori vízimalom vendéglátó helyként üzemel.

Várakozásaimat meghaladó sebességgel haladtunk Frankyékkel és remekül vettük az akadályokat, átemeléseket is.

Egy hangulatos, erdei szakasz, rapidokkal...

Gyönyörködtünk a kristálytiszta folyóban és a környékben, ami már évek óta egyik kedvencem még Bajorországon belül is. A Fränkische Schweiz (Frank Svájc) véleményem szerint az egyik legszebb és látnivalókban leggazdaabb tájegység Németországban. Annyi látnivaló van, hogy évekig itt kellene élni ahhoz, hogy az ember nagyzolás nélkül mondhassa el magáról, hogy ismeri a környéket.

Muggendorf - hangulatos sörkert - Frankyvel, a Bud Spencer klónnal

Végül 16 óra magasságában kötöttünk ki Streitbergnél, miután abszolváltuk a legizgalmasabb zúgót.

Ismét felejthetetlen kalanddal lettünk gazdagabbak! A túrát az egyik klasszikus vendéglőnél zártuk, ahol lecsúszott egy-két rádler, fagyis kávé és hasonlók :-) Köszönet a vendéglátásért, Franky! Pusszantás!

Kilátás az étteremtől - ezt szívesen elnézném a nappaliból is :-)

Július 15 - csak egy kis munka utáni kiruccanás két kollégával a Velencei-tóra

Az elmúlt hónapokban otthonról dolgoztam, kollégákat még messziről sem láttam. Nincs ez jól, ezért eldöntöttük, hogy ennek az állapotnak véget vetünk és szívesen fogadtam el az invitálást a Velencei-tóra. A Thayat tettem be, abban ketten elvagyunk, a harmadik kolléga pedig SUP-ozik, így ő hozta a "deszkáját".

Szép sport a SUP

A Szúnyogszigetnél szálltunk vízre, pontosan ott, ahol május 17-én és behatoltunk a nádaslabirintusba. Klassz volt! Onnan a Cserepes-sziget megkerülésével kikötöttünk Gárdonyban egy frissítőre, majd jókat beszélgetve és egyet kerülve visszalapátoltunk a kezdőpontra. Nem jött össze még 9 kilométer sem, de ma (sem) ez volt a lényeg! Végül a halászcsárdában kötöttünk ki egy-egy remek halászlére...

Remek kis este volt!

A "nádaslabirintus"

Július 5 délelőtt: még egy utolsó kis ráadás: a Mreznica szurdokvölgye!

"Vízitúrázó pályafutásom" egyik meghatározó élménye volt tavaly a rövid, de annál kalandosabb Mreznica szurdokvölgy. Anno egyedül voltam a vízreszállás után és az egész út alatt senkivel sem találkoztam, csak a vad, de ámulatba ejtő természettel! Idén picit másképp volt: szezonban jöttünk, így már a beszálló helynél legalább 6-8 autó sorakozott, melynek jelentős része - legnagyobb meglepetésemre - magyar rendszámú volt. Belefutottunk egy szervezett túrába! Sebaj!

Az elindulás utáni pillanatok

A készülődésnél megvártam, míg a népes, honfitársakból álló csapat elstartol. Mindenképp egyedül akartam lenni ismét kedvenc helyemen, így kivártam. Szerencsére nem tartott soká, hogy eltűntek a raftok a kanyarban... Miután kigyönyörködtem magam a beszállónál található letörésekben és a völgy szépségében elindultam én is a szurdokba. A kis, öt kilométeres út elején máris "beköszön" a szurdok a legnagyobb vízeséssel! No, itt máris utólértem a vidám, de emiatt nagyon hangos csapatot. Élvezték a szurdok adta lehetőségeket és ugráltak a 7-8 méter magas vízeséről. Rájöttem, hogy nem lesz jó taktika a kivárás, hanem pont fordítva kell csinálni: mihamarabb megelőzni őket! Ez itt bejött.

A vízesés a "szakállas" sziklákkal - nem semmi hely

Átemeltem a vízesésnél (egyetlen szükséges átemelés ma), lőttem pár képet az ismert helyről és indultam is tovább habozás nélkül. A következőkben már teljesen egyedül voltam és nem találkoztam a kikötésig egy árva lélekkel sem. Hurrá, ennek így kell lennie...

...nem is kommentálnám :-)

Ez a szurdok valami fantasztikus! Változatos, szemet gyönyörködtető, ámulatból-amulatba ejtő, abszolút prémium kategóriás helyszín! Szép nyugodt folyó, de másfél-két méteres letörések (szerintem a legtöbb - ha nem mind - megoldható átemelés nélkül), de a gumikajakokkal (tavaly a Thayaval, idén a Safarival) kis bátorsággal és odafigyeléssel le lehet rajtuk jönni. Nem akarom tovább ragozni a témát, beszéljenek helyettem a képek és a hamarosan készülő video! :-)

Kristálytiszta karsztfolyó

Méltó befejezése volt ez a kis másfél órás bevetés ennek a remek 9 napos horvátoszági nyaralásnak! Zrmanja, Adria, Mreznica, mind-mind felejthetetlen helyek, kalandok!

Július 4: Nincs vége a horvátországi kalandoknak! A következő állomás a Mreznica!

Megosztom veletek egyik "titkos", kedvenc folyómat, a Mreznicát

...a tegnapra tervezett Mreznica túrát egy Zrmanja felsőszakaszra cseréltük az időjárás miatt. Ettől függetlenül estére megérkeztünk Belavićibe, ahol a korábbi harminc fok helyett nagyon kellemes 20 fokos hőmérséklet várt. Megvacsoráztunk az általunk tavaly megismert és megszeretett Camp Slapicban vacsoráztunk, mely erős száz méterre van a szállásunktól. Kitűnő hely: elfogadható árakon óriási adagok és ízletes ételek. A két fős tál egy négy fős családnak is elég lenne! Béke és nyugalom honolt Belaviciben, pont emiatt jöttünk ide.

A kemping standjának egy részlete...

Reggel nem rohantunk, mivel a mai szakaszt tavaly már bejártuk és tudtuk, hogy kb. mennyi időt fog igénybe venni Dobrenici-ből lecsorogni az említett kempingig. Ritka, hogy egy kirándulást megismétlünk, de Mreznica ezen szakasza a szívünkbe lopta magát.

Dobreniciben a tavaly bevált helyen tettük vízre a Thayat és a Safarit. Részben emlékeztünk a zúgókra és letörésekre és bár volt egy-két hely, amit rögtönzéssel kellett megoldani, de összeségében flottabbul ment minden, mint az első bejáráskor. Bátrabbak is voltunk néhány helyzetben. A folyó most is csodás volt, nem okozott csalódást, sőt talán mivel picit több víz volt benne, könnyebben tudtunk lecsúszni egy-egy letörésen. Ami más volt e tavaly szeptemberhez képest, az a pezsgő élet a folyó partjain. 2019-ben szinte senki sem volt itt az idény végével, most ez másképp volt: fürdőzők, kajkosok, kenusok jelen voltak, de azért egyáltalán nem zavaró mértékben.

Ilyen letörések jellemzik a folyót (jó sok van :-))

A bő 20 kilométeres túrát 7 óra latt tettük meg , amiből 5 óra volt a mozgási idő, 2 órát pedig pihenéssel, fotózással, ebédeléssel töltöttünk. Isteni volt! A folyón alig van sodrás, nagyon nyugodt, egyedül a tizensok (most sem számoltuk) letörés jelenti a kívást és az izgalmakat, de pontosan ugyanez teszi élvezetessé, különlegessé ezt a gyönyörű karsztfolyót. A Zrmanjához hasonlóan viszonylag rövid folyó, mindössze 63 kilométer hosszú, Slunj-tól nyugatra ered és Károlyvárosnál a Kupa folyóba torkollik miután már egyesült a másik gyönyörű karsztfolyóval, a Koranával (mely szintén megérne egy misét! - jövőre?). A folyó teljes hosszában csodálatos, de a felső szakasz ritkán evezhető, ha sok víz van benne akkor a vadvízi evezések szerelmeseinek jelent komoly kihívást! Normál vízállás esetén a szurdok rész is bevállalható Primislje településnél vízre szállva. Ezt is leeveztem tavaly, de eről majd később esik még szó...

Van néhány csapat a környéken, akik ún. rafting túrákat szerveznek a Mreznicára, de őszintén szólva, akinek van felfújható kajakja vagy kenuja, annak teljesen felesleges ezekre benevezni, mert a folyó nagyon szelíd (normál vízállásnál). Az általunk bejárt szakasz szinte teljes hosszán vannak stégek, kikötésre, sátrazásra alkalmas helyek, rétek. Sok helyen gyönyörű házak és kertek mellett lapátoltunk el és csak lestünk, hogy milyen klassz lehet itt lakni. Egy-egy vendéglő, kávézó is útba esik, ha valaki nem készült csomagolt étellel. Az volt csak a gond ezekkel, hogy inkább "elegáns" helyek voltak, nem volt képünk a vízitúrázós szerelésünkben beülni...

Ma , ha jól emlékszem, két helyen kellett csak átemelnünk, a többi letörésen mindig találtunk olyan helyet, ahol le tudtunk "csusszanni" :-)

Zsuzsiék éppen egy letörést "abszolválnak" :-)

A túra végén a Belavici híd alatt áthaladva a jobb parton a kemping strandján kötöttünk ki, ahol enni-inni, fürödni is ideális. A halak itt nem ijedősek, 5-10 centiméterre is megközelítették a lábamat a vízben. Nem mellesleg pazar a hely! Már tavaly sem tudtam betelni vele, és idén is megcsodáltam...

Lillu strandol a kristálytiszta vízben

A logisztikát ezúttal nem vonattal (az is egy jó opció), hanem kerékpárral oldottam meg: 17 km, 240 szinttel. Bevállalható, sőt kifejezetten élveztem! Előnye, hogy nem vagy időponthoz kötve.

Kellemesen elfáradva, de ismét élményekkel tele feküdtünk le a kis faházban és nem kellett elringatni egyikünket sem :-) Jó volt újra itt lenni!

Ez az én világom, gyerekek!

Újra a Zrmanján! Egy nem tervett vízitúra...

Július 3-án már a Mreznica partján fekvő, kedves kis településen, Belavićiben volt fogalásunk: egy kis apartman egy öreg faházban. Szeretem az ilyen rusztikus helyeket, tavaly szemptemberben is egy hasonlóban szálltunk meg:

Ez itt NEM a reklám helye :-)

Eredetileg reggel elindultunk volna a Mreznicára, hogy ott vizitúrázzunk egyet még aznap, de volt ezzel a tervvel egy kis bökkenő: az időjósok komoly mennyiségű esőt mondtak elég magas valószínűséggel. Magyarul: tutira "azzá" áztunk volna. Ehhez nem volt kedvünk, így "enyhe" program módosítással inkább megálltunk újra a Zrmanjánál, mert oda meg ragyogó időt mondtak, ami be is jött ezúttal! Néha el kell engedni dolgokat és alkalmazkodni az új helyzethez... (Darwin is ebben hitt).

Arra gondoltam, hogy a Zrmanja felső szakaszát most már tényleg magányosan egy kicsit más szemmel is bejárom. Őszintén szólva "picit" hajtott a kalandvágy! :-)

Mit ad Isten, megint pont háromnegyed tíz körül estünk be a Raftrek-es csapat bázisára. Mondom, váltok egy nemzeti parkos jegyet és elindulok. Naivitás volt... Lillu ugyanis kitalálta, hogy ő is jönne. A Martin nevű srác, akivel Lillu a múltkor is egy hajóban ült, elvállalta ismét. Befizettem hát a kiscsajt... mert jó apa vagyok! :-)

Martinnal...

Igyekeztem minél gyorsabban összekészíteni a felszerelésemet és elstartolni, hogy egyedül lehessek a folyón. Négy napja jártam itt utoljára, sok mindenre emlékeztem, de új dolgokat is megláttam, amik múltkor nem tűntek fel. Más szemmel néztem a folyót és a környezetét. Élveztem a magányt, a rapidokat és letöréseket és azt a gyönyört, amit ez a folyó ad. Mindegyiken szép sorban hibátlanul lejöttem. Egy látványos helyen végül majdnem utolértem egy másik csapatot, de ott megálltam és felmásztam egy remek kilátással bíró sziklára, ahonnan készítettem néhány "giccses" fotót :-)

Egyik barátom szerint ez egy "giccses" festményre hajaz...

A másik irányba nézve sem "gyenge" a kilátás, már ezért a képért megérte visszatérni ide...

Közben olyan szél kerekedett, hogy a partra vonszolt léghajómat egyszerűen felborította és befújta a vízbe, aztán meg újra talpra állította. Szerencsére nem történt semmi gond. Kimentettem a Safarit :-)

Kisvártatva befutottak Lilluék is. Pár letörést együtt tettünk meg, majd újra leváltam a csapatról. Így ment ez innentől a végéig: csak percekre találkoztunk, összemosolyogtunk és ki-ki ment az útjára...

Az 5 méteres utolsó vízesést is stabilan vette a Safari. Jó volt újra itt lenni és bizony jól csúszott a kiszálló helynél a helyi hamburger is (csevapcsicsa húspogácsa, pita, ajvár - nem éppen a mekis verzió). Nem szoktam visszajárni szinte sehova, mert mindig új helyeket, élményeket keresek, de a Zrmanja kivétel! Ide szívesen jöttem vissza és még remélem fogok is. Vannak prémium helyek, amik megérdemlik a figyelmet. Ez egy olyan. Garanciát vállalok rá :-)

A kikötőponton a már ismerős látvány fogadott - nem tudom ezt megunni

Ugljan és Pašman szigetek - egy kis tengerparti "lötyögés"

2020.07.02 – Pašman-sziget – Pašman településen parkoltunk egy kis tengerparti kávézó előtt. Itt sem volt sok turista, ahogy másutt is pangás van. Még jelentősen érződik a korona vírus miatti visszaesés. Pašmantól délre szigetek egy kis sora húzódik: Muntan, Mali Dužac, Veli Dužac és a picike Čavatul. No, én ma ezeket kerülgettem meg és élveztem a csodaszép tengert. Szép élmény volt!

Szépen sorakoznak a szigetkék...

Örömevezés a sziget között

2020.07.01 – Ugljan-sziget – Sabuša strandok. Geocachinggel foglalkozók tudják, hogy évek óta van egy geoláda a Kis-Sabuša strandon. Mi úgy döntöttünk, hogy a hajót és minden egyéb strandoláshoz szükséges holmit jól felpakoljuk az Eckla beachrolly-ra és szépen levonulunk a Nagy-Sabuša strandra. Ida tilos behajtani, de legalább szép aszfalton lehet leballagni. Onnan hajóztunk át Zsuval a másik strandra ládázni és persze csobbanni egyet. Legalább 30 fokos volt a víz a kis zárt öbölben.

Ha már Zsuzsi is bemerészkedik, akkor nem lehet hideg a víz :-)

Olyan kristálytiszta volt a víz hogy látni lehetett az alját és a halakat. Szép hely, megérte elmenni oda.

A Kis-Sabusa elrejtett strandja - az ott középen a mi kis Thaya hajónk :-)

2020.06.30 – Ugljan-sziget

Három napot töltöttünk az Ugljan- és Pašman-szigeten és minden nap volt egy kis vízreszállás. 30-án a Preko-nál található Galovac-szigetet kerülgettük körbe, amely a Ferences kolostoráról híres. Az épületbe tudommal nem lehet bemenni, de okunk sem volt rá, ellenben szép légifelvételt készítettem a szigetről.

Galovac sziget, ahogy a madár látja...

Zrmanja - Grand Canyon, Colorado, Winnetou földje…

2020.06.27 - szombat: ismerkedés a folyóval

Már két éve sóvárgok a Zrmanja folyó után és mivel megnyíltak a határok, kapva-kaptam a lehetőségen, hogy elutazzunk családilag a régióba. Három napot szántunk a csodás folyó és környékének felfedezésére, mielőtt tovább utaztunk Pasman szigetére.

Szombaton, hét órás autóút után, kora délután meg is érkeztünk Ribnica faluba, a bázisunkra, de előtte persze megnéztük a híres 'Winnetou kilátást' a “Grand Canyonra és a Colorado folyóra”, mely pontosan útba esett. Természetesen ez csak Gojko Mitic féle Winetou film forgatásának helyszíne, de a kilátás és a folyó lenyűgöző. Teljesen lázba jöttem a látványától!

Itt tényleg lehet látványos filmet forgatni...

Már ma délutánra terveztem egy rövidebb evezést, mintegy ismerkedve a folyóval és a körülményekkel. A Zrmanja egy karszt folyó, mely a Velebit-hegységben ered és kb. 59 kilométer hosszan kanyarog, mielőtt a tengerbe torkollik (Novigrádi-tenger) Alapvetően két szakaszból áll: a felső, kicsit vadvizes jellegű szurdokban haladó, letörésekkel, vízesésekkel tarkított rész, mely nagyjából 11 kilométeren át evezhető, illetve a az alsó szakaszból, mely a Razovac víztározó gátja alól indul és a torkolatig tart. Ez utóbbi teljesen szelíd víz, szinte alig folyik.

Szombat délután a víztározó gátja alatt tettem vízre a Safarit és Obrovac településig kajakoztam.

vízreszállás a gát alatt

Ez csak egy 7 kilométeres etap és a Zrmanja “unalmasabb” részéhez tartozik, mégis lenyűgözött a kis szurdokvölgyben kanyargó, türkizkék színű, kristálytiszta folyó. Kis túrám során egy árva lélekkel sem találkoztam az egyetlen letörésig.

átemeltem a letörésnél

Az alatt viszont már hajózható a folyó, így egy-két kiránduló motorcsónak erejéig voltak mások is a vízen, de zavaró tömegről nem beszélhetünk. Óriási élményt és lenyugvást jelentett ez a kis két órás kaland a hosszú vezetés után. Kisímultak a ráncaim 😊

Obrovac egy kellemes kis falu. Nem sok minden van itt. Talán az egyetlen látnivaló egy kis várrom a központ felett. Nem a tömegturizmus centruma, éppen ezért végtelen nyugalom honol a Zrmanja kiépített partján. Megállapítottam, hogy a hétfői túránkhoz beszállóhelynek a folyó alsó szakaszára remek lesz.

A Velebit a hídról nézve (a víztározó felett)

Fényképalbum az első napról

2020.06.28 vasárnap - az igazgalmakkal teli felső szakasz

Vasárnap reggel már lázban égtem (alig bírtam kivárni amíg a lányok elkészülnek). Tudtam, hogy ez lesz itteni tartózkodásunk egyik fénypontja és persze voltak bennem bizonytalanságok, mivel sosem jártam még ezen a folyón és – bár felkészültem - (pont emiatt) sejtettem, hogy lehet egy-két “necces” helyzet, amit rögtönzéssel kell majd megoldanom. Tíz előtt 20 perccel érkeztünk meg Zegar mellé, ahol először a malomnál néztük meg a vízreszálló helyet. A terv az volt, hogy ezt a szakaszt egyedül evezem le a Gumotex Safarival és addig a lányok strandolnak a kiszálló pontnál, így a logisztikával nem lesz gond.

A vízreszálló hely környéke

Mivel ez a rész a Velebit Nemzeti Parkhoz tartozik, látogatói jegyet kell venni (70 kuna, ca. 10 EUR). Ezt a három itteni raft klub egyikénél lehet beszerezni, de az adott naptól függ, hogy épp melyiknél, mivel a koncesszió vetésforgóban működik. Fura rendszer. A malomnál lévő klubnál csak értetlenkedve néztek, hogy mit szeretnék, így tovább mentem és benéztem a Raftrek-esekhez. Ők nagyon barátságosan fogadtak, még azután is, hogy közöltem, nem megyünk velük kajakozni, hanem saját hajóval evezek és csak az np-s jegy kellene. Szerencsémre ők voltak soron és közölték, hogy nyugodtan parkoljak be hozzájuk az árnyas helyekre és természetesen használjam az ő vízreszálló helyüket. Mivel nagyon kedves és segítőkész csapat volt, rákérdeztem, hogy mikor indul a túrájuk. “20 perc múlva” – szólt a válasz. Érdeklődésemre közölték, hogy Lillunak és Zsunak összesen 60 EUR lenne a menet. Nagy dilemmában voltak a lányok, hogy jöjjenek-e. Végül döntöttek és jöttek! A 10 EUR np-s jegyet így el sem kérték tőlem, mondván, hogy így én is a csoporthoz tartozom, de bármikor előre mehetek vagy lemaradhatok. Ez tetszett. A hab a tortán az volt, hogy kompresszorral kb. 10 másodperc alatt felfújták a Safari összes kamráját. Igen! Azt hiszem ezt hívják profi vendéglátásnak. És ezzel még nem volt vége…

itt-ott egy-egy rapid...

Tudtam, hogy Zsuzsiék elindulása csúszni fog (eligazítás, felszerelések kiosztása, miazmás), így elstartoltam egyedül, mondván, hogy majd utolérnek. Már a beszállásnál magával ragadott a folyó! Utoljára tavaly a Mreznicán éreztem hasonló “paradicsomi” gyönyört. Nyugisan indul a folyó, kisebb rapidok, egy-egy letörés jellemzi, de végig páratlan környezetben, fák között halad és ma volt benne elég víz. Itt-ott megálltam gyönyörködni és jelen lenni, átérezni a helyszín varázsát. Húztam az időt! Háromnegyed óra múlva végül utolért a csapat és onnan többé-kevésbé együtt haladtam velük, sokszor lemaradozva, mert alapvetően magányos farkasként szeretem élvezni az ilyen helyeket. WW I-es fokozat jellemzi a folyót egészen a Krupa – Zrmanja összefolyásig. Onnantól indul a ‘rock ‘n roll’, melynek nyitánya a ‘Veliki buk’ magas, 11 méteres vízesése. Itt természetesen átmelés szükséges, mely a bal parton probléma mentesen eszközölhető. Gyönyörű a kilátás fentről a lezúduló vízre. A hely lélegzetelállító!

Lenyűgözött!

A folyó következő szakaszán folyamatossá válnak a rapidok, nagyobb letörések, melyek közül kettő WW III fokozatú, a többi sima liba (legfeljebb II). Végül mindegyiket bevállaltam a Safarival és óriási élmény volt! Ha egyedül lettem volna, minden esetben külön-külön meg kellett volna vizsgálnom a letöréseket, hogy hol lehet lejönni. A csoportal haladva viszont egyszerű volt a dolgom: követni a helyismerettel rendelkező vezetőket. Ez nagyon jól jött a Zrmanja első bejárásánál, mondhatnám úri dolgom volt! Még a nagy vízesésnél is segítettek a hajóm átemelésében, ami már-már túlzás volt, de Zsuzsiék miatt félig-meddig vendégként kezeltek, ami viszont kifejezetten jól esett!

A víztározó előtti híd felett található a hivatalos kiszállási pont (tábla jelzi). Itt kötelező kikötni a strandnál, mivel a híd alatt már tilos az áthaladás. Ezt megelőzően az utolsó nagyjából két kilométeren már nyugodt a folyó, kellemes levezetés az izgalmas szakasz után. Egyetlen nagyobb letörés van, egy kb. 5 méteres vízesés formájában. Átemelhető ez is, de a Safarival bevállaltam. Jó, hogy nem néztem meg lentről előtte 😊 így akkor tudtam már csak meglepődni, amikor már lefelé estem… Egyedül lehet, hogy átmelés lett volna a dologból…

az a bizonyos 5 méteres vízesés...

Összességéban a Zrmanja ‘vadvizes’ szakaszáról csak szuperlatívuszokban tudok nyilatkozni. Tudtam, hogy jó lesz, de még annál is jobb lett! Örültem annak, hogy a lányok is részesei lehettek ennek a csodának és végül azt mondom, hogy első bejárásnál jól jött a helyismerettel rendelkezők segítsége. Másodszor már valószínűleg egyedül is le mernék menni a csajokkal vagy barátokkal. Most ódákat tudnék zengeni a víz színéről, tisztaságáról, az élővilágról meg a környezetről, de ezt a fotókra és a hamarosan készülő videóra bíznám 😊

ezt itt a strand :-)

Délután még órákig stradoltunk a kiszállási pont melletti csodás partszakaszon. Itt van minden: WC, büfé, kávézó, étterem, kemping, parkoló, száz méterrel lentebb csodás vízesések a Berberov buk (hasonló a Krka Nemzeti Parkhoz, azzal a különbséggel, hogy itt nincs tömeg és nem kerül semmibe 😊)

másutt ilyenért sorba állnak meg fizetnek az emberek... Itt meg csak úgy van...

A napot egy kis geoláda kereséssel zártuk a Velebit-hegységben: meglátogattuk a Winnetou film forgatási helyszíneit. Nagyon nagy élmény és kontraszt volt a délelőtti látvánnyal szemben. Az ilyen napok miatt éri meg élni! Holnap a Zrmanja also szakaszával folytatjuk a folyó bejárását.

Szintén filmforgatási heylszín - nem meglepő módon

2020.06.29 hétfő - a nyugodt, de lenyűgöző alsó szakasz: Obrovactól a torkolatig és onnan tovább az apartmanunkig, Ribnicáig

Mára hagytuk a nyugodt, de látványos alsó szakaszt. A beszállóhely egyértelmű volt: ott tesszük vízre a Thayat, ahol tegnapelőtt kiszálltam a Safarival. Ott van parkoló és a kiépített parton szépen, kultúráltan lehet vízre szállni. Némi gondolkodás után már tegnap eldöntöttem, hogy egy hajóval megyünk. Egyszerűbb, gyorsabb megoldás, mint külön-külön evezni. Jó lett volna minél hamarabb indulni (szivem szerint reggel 5-6 körül mentem volna), de a családdal végül háromnegyed tízkor startoltunk el Obrovácból. Reggel még kellemes hűvös van (20-22 fok), ami délre már harminc fölé kúszik, ráadásul délutánra mindig érkezik egy kis pofaszél is. A szurdokban nemigen van árnyék, emiatt kalappal, sapkával, naptejjel és sok-sok vízzel kell készülni.

Teljesen nyugodt (szinte) állóvíz

A folyó itt már egy nyugodt, szinte állóvíz, sodrással ne számoljatok! A hajóforgalom ma gyér volt, 5-6 motorcsónak és kirándulóhajó jött-ment, nem zavartuk egymás köreit. Obrovacról elindulva először még a településen folyik keresztük a Zrmanja, majd elmaradnak a házak és lentebb a hangulatos temető látható a vízről. Ezt követően egyre inkább szurdokszerűvé válik és az ember pici pontnak érzi magát a magas hegyek között kanyargó folyócskán.

Természetileg lenyűgöző ez a szakasz is, de teljesen más jellegű, mint a Felső-Zrmanja. Két helyen is kikötöttünk pihenni, strandolni és pár falatot enni. Találtunk árnyékos beugrókat sziklafalak alatt. Jól jött a hűsölés és a punnyadás! 😊

Árnyékba húzódva...

A szurdok utolsó kilométerei a leglátványosabbak, a torkolat előtti nagyjából két kilométer lélegzetelállító. A fotók talán visszaadják a hangulatot, de azt hiszem ezt a valóságban kell átélni…

Az utolsó kilométereken meredek ormok között kanyarog a Zrmanja

A mai terv az volt, hogy szépen kihajózunk a torkolaton a tenger felé (Novigrádi-tenger, valójában egy nagy öböl) és annak délkeleti végében egy kis átjárón keresztül eljutunk Ribnicára, ahol az apartmant béreltük. Így gyakorlatilag hazaevezünk és a ribnicai strandon pihenjük ki fáradalmainkat. Remekül működött az elképzelés. A felélénkülő szél, mely “menetrendszerűen” érkezett, felüdülést jelentett. A torkolat után is fújdogált még, de nem voltak zavaróan nagy hullámok és délkeletre fordulva inkább segítettek, mint hátráltattak. Pár órás pihenés és strandolás után végül bringára pattantam és visszakerekeztem Obrovacba. “Természetesen” a 32 fokos melegben mire van szüksége az embernek? Defektre! Nincs is annál jobb, mint a hőségben kilyukadt belsőt szerelni! Hozzárartozott ez a mai kalandhoz. Tíz percen belül megvoltam vele és száguldottam lefelé Obrovácra. A szerpentinen megnéztem még a várat és kisímultak a ráncok a homlokomon…

Ez is egy kalandos, de felejthetetlen nap volt! Csak ajánlani tudom mindenkinek a Zrmanja also szakaszát is. Nem, nem olyan, mint a Grand Canyon a Colorado folyóval, de hogy gyönyörű és itt van Budapesttől fél napi autóútra, azaz 600 kilométerre, az biztos! Ami meglepő volt: nem láttunk egyetlen vizitúrázót sem, csak az a pár motorcsónak jött-ment. Nem felkapott a hely, nincs tömegturizmus. Menjetek!

Csak ajánlani tudom. Gyertek!

Egy kis kedvcsináló video:

Egy kis szentendrei-dunai kajakozás magas vízálláskor - 2020.06.23

Mostanában ritkaságszámba megy, ha egy kicsit magas a vízállás a Dunán és pont mára esett az utóbbi hetek ezőzései miatt a tetőzés, így kapva-kaptam az alkalmon, hogy elmenjek egy kis munka utáni kajakozásra. Fel is dobtam a lehetőséget a "léghajósok" facebook csoportban, de egy árva lélek nem jelentkezett. Gondoltam sebaj, megyek egyedül is, mikor végül Bal3 barátom csatlakozott hozzám. Emiatt nem a SUP deszkát, hanem a Thayat tettem be a kocsiba a kis Ecklával egyetemben. Cipekedjen akinek két anyja van :-)

Végül a bogdányi strandra esett a választás, mint vízre rakó helyre, ami utólag is jó ötletnek bizonyult. Ott szinte bármilyen vízállás esetén ideális a parkolás, az előkészület és maga a vízreszállás is. Szép magas Duna fogadott bennünket. Már a látványától is lázba jöttem...

Ez a látvány fogadott Bogdányban

Gyors, rutinos mozdulatsor és pikk-pakk a vizen volt a hajónk. Elindultunk és haladtunk befelé a fősodor irányába. A GPS-re néztem és konstatáltam, hogy nagyon gyorsan haladunk, bőven 10 km/h felett. Szóltam is Bal3-nak, hogy ez így nem jó, túl gyorsan leérünk :-)

A Tahi feletti zátonyvilágba navigáltam hajónkat. Szeretem ezt a helyet, mert változatosságot kínál a főág jellegéhez képest. Múltkor (május másodikán) az alacsonyabb vízszint miatt csak be-be tudtam nézni ide, de végigevezni nem lehetett. Most aztán szabad volt a pálya! Bal3-mal egész jól bejártuk ezt a kis "szigetvilágot". Persze nem szigetek ezek, hanem zátonyok, nevük sincsen. Érdekes kis kígyó keletkezett a nyomvonalunkban. Klassz volt, izgalmas, hangulatos, de őszinte leszek: a nyomába sem ér a Szigetköznek szépségében, vadregényességében. Olcsó pótlék, de ne becsüljük le, mert ez viszont itt van kéznél, Budapestről nézve egy "köpésre", míg amoda jó két órás autóúttal lehet csak eljutni.

Fura volt összevetni a látottakat a május eleji emlékekkel. Nagyon más volt most, mintha egy másik helyen jártam volna...

Lefelé csorogva szép finoman átkormányoztunk a bal oldalra, mert a következő program a Kecskezátony-sziget kerülése volt. Elég egyértelmű volt a kis ág bejárata, de azért figyeltünk, mert éles szögben ágazik le és utána egy jobb kanyarral kerül párhuzamosba a fő ággal. Szép volt ez a rész és egy picit öböl is megbújik itt, idilli nyugalommal, csodaszép fákkal. Ez volt a nap fénypontja!

A nap fénypontja: a kis öböl

Innen visszatérve a fő ágba éreztük a sodrást. A Tahi-híd felett javasoltam, hogy hagyjuk abba az evezést, mert tengernyi időnk maradt. Így hagytuk, hogy a szél és az áramlatok játszanak a hajónkkal és forogtunk, mint a ringlispil. Beszélgettünk, hallgattuk a madárcsicsergést és a víz csobogását. Arra kellett csak ügyelni, hogy nehogy túlhaladjunk a leányfalui strandon :-) A strand alatti parkolónál van egy kis hajóállomás. Közvetlenül felette pedig egy murvás rámpa. Ott kötöttünk kis és az utolsó kétszáz métert a kis Ecklán húztuk. Mekkora segítség ez a kis kocsi. Szinte erőfeszítés nélkül lehet vele vonni a hajót az összes felszereléssel együtt. Imádom! Szép befejezése volt ez ennek a mozgalmas munkanapnak. Sose rosszabbat!

Egy felejthetetlen kajakozás az Ipolyon Zsuzsival és Bal3-mal

Ipolyhídvég és Ipolyvisk között – 2020.06.13

A felejthetetlen jelző ebben az esetben nem feltétlenül pozitív értelemben értendő és következőkben ki is fog derülni, hogy miért...

Szeretem a folytatásos regényeket és így vagyok a folyók egyes szakaszaival is. Sokszor alig várom a következő epizódot! Vannak folyók, amiket érdemes végigjárni és persze olyanok is, amiket felesleges, mert a rá fordított időt, energiát sokkal szebb vizeken is el lehet tölteni. Az a típus vagyok, aki nem jár végig egy folyót egyben, a második leevezett nap után általában már másra vágyom: változatosságra. Olyankor már inkább egy gyalogtúrán, hegymászáson vagy bringázáson jár az eszem. Emiatt az Ipolyon a Balassagyarmat – Szob szakaszt sem egyben szerettem volna végigevezni, hanem szakaszokra bontva. Legutóbb március 8-án kajakoztam ezen a folyón a SUP deszkán, azon a bizonyos emlékezetes túrán, amikor a magas vízállás miatt minden zsilip nyitva volt és minden akadályt a mederből kilépve a mezőn tudtam kikerülni... (lásd az akkori blogbejegyzésemet lentebb) Már akkor tudtam, hogy ezt folytatni akarom. Ez az a fajta folyó, amit érdemes végigjárni és nem csak azért, hogy elmondhasd magadról, hogy megcsináltad és kipipáld a bakancslistán, hanem az élményért, a kalandért, az emlékezetes pillanatokért, a gyönyörért!

A folytatáshoz a mai napot néztem ki. Az időjósok délután 3 órától már záport, zivatart jósoltak, ezért reggel 9 körül szerettem volna elindulni és koradélután végezni. Tudtam a vízállásból, hogy a folyó sebességével nem lesz gond. Gyorsan fogunk haladni.

Ezúttal Zsuzsi és Bal3 barátom is velem tartottak. Szegények még nem tudták mire vállalkoznak, ahogy én sem...

Szinte pontosan ott tettük vízre a kajakokat (Gumotex Thayát és a Safarit), ahol márciusban befejeztem a túrát. Anno Drégelypalánkról vonatoztam vissza Balassagyarmatra, de most logikusabb volt a szlovák oldalon Ipolyhídvégről indulni, mert ott közelebb van a folyó. Konkrétan 20 méterre a házaktól. A másik autót Ipolyvisk északi csücskében deponáltuk. A logisztika így kipipálva.

A folyó is mutatta az elmúlt napok esőzéseit: erős volt a sordrás és a hordalék barnásra festette a vizet, noha ettől még csodás volt az Ipoly és az azt körülölelő táj is.

Szép kulisszák

Némi előkészületek és a hajók felpumpálása után elindultunk és alig haladtunk pár száz métert, amikor a kis gyaloghídnál máris át kellett emelni. Ez ugyan sima ügy volt, de a következő 15 kilométeren pontosan 9 újabb átemelésre volt szükség, bedőlt fák által kialakult torlasz miatt. Ez elképesztően sok időt és energiát vett igénybe, nem beszélve arról, hogy szinte sehol sem volt normális kikötési lehetőség, hanem a legtöbb helyen méteres partfal meredt, melyen túl csalános aljnövényzet, kidőlt fák és hasonlók ígyencségek vártak. Mindegyiknél keresni kellett a túloldalon a vízreszállás lehetőségét, a hajókat át kellett cipelni a sisnyán vagy épp egy mezőn. Ezt tetézte, hogy a déli órákban már rekkenő hőség volt, kb. 30 fok és napsütés aszalt minket. Az első tizenöt kilométert kereken öt óra alatt tettük meg, ami 3km/h átlagot jelent. A folyó sebességéhez képest ez nagyon szerény, ugyanis simán lehetett 7-9 km/h sebességgel haladni – már ameddig nem jött egy újabb akadály. Az Ipoly nagyon gyors volt és technikás, kanyargott mint egy kígyó.

Kanyarog, mint a kígyó...

A sok cipekedés és a kemény terep miatt nagyon elfáradtunk, ezért pihentünk, ebédeltünk és gyönyörködtünk a természetben. Az egészet azért picit beárnyékolta a csaláncsípésektől duzzadt bőr és a sajgó lábszárak. Eléggé kettős érzelmek kavarogtak bennem: az zavart legjobban, hogy fogalmunk sem volt, hogy vajon hány átemelés jön még? Mert, ha sok, akkor nem fogjuk tudni végigcsinálni ezt a túrát! Egyszerűen „megfingunk”. Azt csodáltam mindvégig, hogy két társam, Zsu és Bal3, minden zokszó nélkül végigcsinálták ezt a tortúrát. Még viccelődni is támadt kedvük: olyanokat mondtak, hogy „remek ez a Mikulás Tours”, mert igazi kalandtúrákat szervez és hogy ezt ők nagyon élvezik. Két szerencsénk volt: egyrészt a beígért égi áldás nem érkezett meg. Még csak nyoma sem volt annak, hogy az időjárás rosszra fordul. A felhők ugyan megjelentek és a szél is feltámadt kicsit, de ennek csak örültünk: árnyék lett és egy kis frissítő légjárás hűtötte izzad testünket. Másrészt a relatív korai indulás miatt bőven volt még időnk sötétedésig...

A cipekedés sokat kivett belőlünk...

A továbbiakban történt egy kis baleset: az egyik kidőlt fa kikerülése során Zsuzsi, aki egyedül ült a Safariban, egy apró, de végzetes hibát, vétett: a fa ágaiba beakadt az evezője és ahelyett, hogy elengedte volna, megpróbálta kiszabadítani. Ezen igyekezete közben hajója megbillent, majd egyszerűen beborult a vízbe, amit az ár a folyáshoz merőlegesen fekvő fához nyomott. Ő pedig egy ágba kapaszkodva próbálta helyben tartani magát. Bal3-mal másodpercek múlva ott voltunk és megkezdtünk a mentést. A helyzet nem volt rózsás, de a csapatmunka remek volt: Gábor stabilizálta a Thayat egy fába kapaszkodva, amíg én Zsuzsinak segítettem, hogy bemászon a hajónkba. Ezt követően sikerül megfordítani a felborult Safarit. Konstatáltuk, hogy minden felszerelés a helyén maradt, mivel akkurátusan mindig mindenünk rögzítve van. Egy akrobatikus mozdulatsor után – a kissé sokkos Zsuzsi – átugrott a Safariba megkapta Bal3 evezőjét és leengedtük őt a folyón az akadály mögött. Az evezőjét még láttuk lefelé úszni az árral. A Thayaval is sikerült ellavírozni a kidőlt fa mellett és elindultunk Zsuzsi után. Evező már csak nálam volt, Gábor legfeljebb drukkolni tudott... Nagyjából ötven méterrel lejjebb Zsu összeszedte a saját evezőjét és úgy tűnt, hogy minden rendben van. A folyó sordásra ezen a szakaszon nagyon nagy volt, limányok, visszaforgók és (kikerülhető) akadályok mindenütt. Nem kezdőknek való pálya ez! A fentiek és pszichológiai okok miatt hamarosan úgy döntöttem, hogy ülésrendet változtatunk: Zsu átült elém a Thayaba, Bal3 pedig a Safariba.

Zsuzsi ügyesen vette az akadályokat a Safarival

Tesmag előtt végül megszűntek a torlaszok, a folyó továbbra is kanyargott, de legnagyobb örömünkre már csak két olyan akadály volt, amit ügyeskedve ugyan, de a hajót nem kiemelve leküzdöttünk (ezeket videon dokumentáltam). Korábban ilyen helyeken is átemeltünk volna, de nem volt már energiánk ehhez, így inkább alternatív megoldásokat kerestünk és találtunk. A leleményesség néha eredményesebb a nyers erőnél. A szükség pedig nagy úr!

Tesmagot elhagyva a folyó kiszélesedett, lelassult és erezhetővé vált, hogy közeledünk az Ipolyság előtti duzzasztóműhöz. Ezzel együtt kis csapatunkban is lenyugodtak a kedélyek, kisimúltak a ráncok :-)

A műtárgynál természetesen átemelés várt ránk, de az már nem olyan volt, mint az előzőek: itt már betonlépcsőn, kultúráltan lehetett végrehajtani a feladatot. Nem volt csalán, magas partfal és egyéb nehezítések. Picit szusszantunk, megmosakodtunk és a kiskocsira pakoltuk a hajókat. Nem cipekedtünk többet.

Ahol lehetett, használtuk a kis "Ecklát"

Ipolyság a folyóról is szép és van egy stég is kikötni, pihenni. A várost elhagyva teljesen más képet mutat a folyó: bár a sodrás itt is elég jó, de nem kanyarog annyira és széles a meder. Nincsenek már bedőlt fák és egyéb akadályok, ide már kezdők is nyugodtan jöhetnek. Cserébe viszont nem olyan vadregényes és technikás mint fentebb. Beszélgetve, nevetgélve és némileg megkönnyebbülve haladt a csapat tovább.

Itt már kisimultak a ráncok... (a víz a hordaléktól barnás az esős napokat követően)

Gyerket elhagyva bő két kilométer után megérkeztünk a mai utoló átemeléshez (tizenkettedik alkalom), de ez is csak egy duzzasztó volt, így itt is kiépített, rendezett körülmények vártak, melyek semmilyen kihívást nem jelentettek. Rutinból ment minden. A túloldalon lezúduló víz nagyon látványos volt. Figyeltük a halálos örvényeket, a vízhengert és konstatáltuk, hogy abba még belegondolni is szörnyű, hogy valaki oda - akarva vagy akaratlanul - bekerül.

Ide bekerülni végzetes következményekkel járhat... (soha ne próbáld meg!)

Már csak bő másfél kilométerre voltunk mai végcélunktól a 1567-es út Ipoly-hídjától, melyet még reggel megtekintettünk. Eredeti tervek szerint ott sátraztunk volna a mezőn egy facsoport által védett kis területen, de a mai kalandok, a sajgó lábak és egyebek miatt ettől most eltekintettünk és úgy döntöttünk, hogy egy ipolysági, kellemes pizzázás után hazafelé vesszük az irányt. Nekem leginkább egy kiadós tusolás meg néhány liter folyadék bevitele hiányzott a legjobban...

A történet tanúlságai:

1) Sosem viszek többet olyan folyószakaszra (tapasztalatlan) társakat, amit korábban nem jártam le vagy nem tudok meggyőződni arról, hogy nem lesznek előre nem kalkulálható kalandok.

2) Az Ipoly ezen szakasza extrém kalandvágyóknak vagy mazochistáknak való. Nem valószínű, hogy belátható időn belül újra jövök, bár a természet csodás volt, a folyó pedig kifejezetten izgalmas. Csak hát azok a fránya torlaszok és a csalánmezők baromira nem fognak hiányozni... :-)

A mai etap vége - kikötés a híd alatt

Zagyva - Újszásztól a torkolatig - 2020 június 6

Kiss Csaba invitált egy Zagyva vizitúrára a hét elején és mivel sosem jártam még ezen a folyón, ráadásul erre a hétvégére a programom még képlékeny volt, hamar igent mondtam. A túrát nem előzte meg különösebb felkészülés - részemről úgy is fogalmazhatnék, hogy vakon vágtam bele. Zsuzsi is velem tartott, sőt Pupu barátunk is, így négy fő, három hajóval készülődött ezen a pompás szombat reggelen az Újszász melletti Zagyva-híd alatt...

A hajók már felfújva várják a bevetést!

Már a vízreszálló hely megtekintésénél kellemes meglepetésként hatott rám a Zagyva: nem egy gyorsan robogó, de azért egyértelmű áramlással haladó, szép, tiszta vízű, árnyas folyócska. Olyan, ami arra csalogat, hogy "gyerekek, gyertek, tegyétek rám a hajóitokat"!

Jellemzően ilyen a Zagyva képe ezen a szakaszon

Hamarosan vizen volt a három "léghajó" és elindultunk. A túra első 15 kilométerén végig csak tátottuk a szánkat, hogy mennyire gyönyörű ez a folyó. Vize - a hazi folyókhoz képest - nagyon tiszta, átlátszó, zöldes. Sok helyen 80-100 centiméter körülire mértük a mélységét és hosszú szakaszokon látni lehetett a meder alját a milliónyi kagylóval. Más részein a rengeteg vizinövény miatt ugyan nem látszott az alja, de élmény volt bámulni a víz alatti "legelőt". Szépen haladtunk, gyakorlatilag mindenféle akadály és átemelés nélkül.

Változatos a part - itt éppen öreg fűzfák sorakoznak

Utunk során láttunk teknősbékát, megszámlálhatalan vadkacsát (tőkés réce) és vizi madarakat, ezernyi csodaszép, sötétkék kisasszony szitakötőt, cincért és halakat, melyek fajáját nem tudtuk egyértelműen meghatározni. Szúnyog viszont egy sem volt az egész túra alatt, a megállókat is beleértve. Ezen meglepődtem, bár a múlt hétvégén a Rábán is pontosan ezt tapasztaltam.

Tőkés réce reppen fel...

A túra utolsó tíz kilométerén a víz picit talán felgyorsul, előfordul egy-egy kisebb "zúgó", főleg a hidak alatt, de semmi komoly. Átemelésre az általunk bejárt szakaszon sehol sem került sor, de azért volt nagyjából három olyan helyszín, ahol (főként hódok "munkája" által) kidőlt fa miatt uszadék torlódott fel és bizony ügyeskedni kellett a hajókkal, hogy valahogy átnyomjuk, átdolgozzuk magunkat az akadályokon. Mindhárom hajó és legénysége jelesre vizsgázott.

A Zagyva egyik legnagyobb előnye, hogy szinte végig egy erdősávban halad, így nyáron is árnyas, ezáltal kevés a tűző napfénynek kitett hely.

Szolnokig végig árnyas erdősávban lapátolunk

Egyedül Szolnokhoz közeledve szűnik meg az emberben az az érzés, hogy valahol, távol mindentől, egy eldugott kis folyón evez. Az viszont nagyon impozáns, ahogy megjelennek Szolnok épületei és az első híd.

impozáns látvány (mégha az épület nem is szép)

A torkolat előtti 2-3 kilométeren a folyómedeben június elejére már sok lett a vizinövény, melyek elérik a vízfelszínt és ez bizony picit lelassította a haladást, de összegészében ez sem okozott különösebb fennakadást, főleg miután Puput megkértem, hogy ugyan távolítsa már el a szkegünkön felgyülemlett vizinövényeket. Benyúlt a hajó fara alá és jókora labdányi zöldet emelt ki. Enélkül "picit" jobban siklott a Thaya.

A torkolat után már csak pár métert haladtunk a gyönyörű Tiszán és kikötöttünk ez első stégnél.

a nádas egyik "terepszínű" lakója

Számunkra egy nagyon kellemes meglepetés és felejthetetlen élmény volt a Zagyva, ami arra ösztönöz, hogy más szakaszait is felkeressük a későbbiekben. Örülök, hogy ennek a túrának részese lehettem és remek volt a társaság is! Innen is köszönöm az invitálást!

2020 Pünkösd – május 29-30

Pupu barátom hívott egy bodrogközi vizitúrára. Úgy volt, hogy pénteken a Bodrogközben evezünk, de jómagam maradtam volna a környéken és szombatra egy remek kis Hernád evezést tervezgettem. Azután „fentről” beleszóltak és Pupu lemondta a túrát.

Áttekintve az időjárást és a lehetőségeket, végül úgy gondoltam, hogy a "távol-kelet" helyett inkább a nyugati végekre mennék, oda esőmentes szép időt, de az évszakhoz képest hűvöset mond az előrejelzés. Így lett a bodrogközi túrából, Rába vizitúra. Már többször megfogadtam, hogy ilyen távolságra nem megyek napon belül (egyszerűen esztelenségnek tartom az ott töltött idő/utazás arányát). Mivel konkrét tervem nem volt, így szállást sem foglaltam, főleg annak fényében, hogy extrém alacsony volt a vízállás a Rábán, így fogalmam sem volt, hogy mennyit tudok haladni. Szentgotthárdnál -101 centimétert mutatott a vízmérce! Mivel nem volt tapasztalatom és a neten sem leltem semmi infot arra vonatkozólag, hogy mi az a legalacsonabb vízállás, ami mellett még evezhető a folyó, voltak kételyeim, rémképeim: vontatom a 5-10 cm-es vízben a kajakot :-)

11 óra magasságában tettem vízre a Safarit Szentgotthárdon (a közúti hídnál) és a helyszínt szemrevételezve úgy gondoltam, hogy a vízállás talán épp elég lesz. Mindenesetre úgy véltem, hogy Rábagyarmatig mindenképp eljutok és legrosszabb esetben ott kiszállok, ha nagyon nyügvenyelős a dolog...

Borongós időben indultam, de már lehetett látni, hogy a felhőzed szakadozik. Nem volt meleg, kb. 15 fok, enyhe széllel. A hosszú újjú poló épp megfelelő öltözéknek bizonyult: se nem hideg, se nem meleg. Remekül haladtam. Az első kb. tíz kilométer a magyarlaki gátig nyugis, de azért érezhető volt a sodrás itt is. Nagyon szép volt. A szkeg itt-ott éppen leért, de volt vészes, próbáltam mindig a fősodorba maradni, mert ott mélyebb a víz. A gáthoz érve kerestem a megfelelő átemelő helyet, de olyan alacsony volt a víz, hogy a part magasnak tűnt. Azért kicsit feljebb volt egy rézsű, ahol szépen ki tudtam emelni. A gát túloldalán már szép vízreszálló hely volt. Itt egy kicsit megálltam és megebédeltem. Semmi komoly ezúttal, csak egy kis otthonról hozott szendvics. A drónnal megnéztem felülről a műtárgyat (mely mindig érdekes látvány), majd lapátoltam tovább.

A gát Magyarlaknál - átemelés szükséges

Az alacsony vízállás miatt itt sem volt különösebben gyors a folyó, csak pár kilométerrel lentebb lehetett érezni, hogy beindul. Bevallom, nem emlékszem minden részletre, kanyar kanyart követett és mindig volt valami kis rapid vagy apró zúgó, ami szórakoztatott. Nem unatkoztam: hallgattam a madárcsicsergést a víz csobogását és bámultam a változatos, szép tájat. Örömevezés volt a javából! Nem siettem sehová, a nagyjából 5km/óra tempót a megállásokkal együtt is simán tartottam. A terv az volt, hogy 35 kilométer után Csákánydoroszlón kiszállok és visszavonatozom Szentgotthárdra. Azt is megjegyeztem, hogy a rábagyarmati hídnál kb. 20 kilométernél fogok járni és onnan legfeljebb három óra evezés a végcél. Szépen haladt minden a tervek szerint, hamar megszoktam és megszerettem a folyót. Semmilyen váratlan helyzet vagy kellemetlen meglepetés nem volt. Továbbra is figyelni kellett a fősodort, mert különben a rapidoknál itt-ott leért a szkeg. Ennek ellenére nem vettem ki. Bírnia kell és jól működik alacsony vízállás jelzőként is :-)

Jellegzetes Rába-part

Délutánra már napos, bárányfelhős, kellemes idő volt. Ennél szebbet nem is remélhettem. A folyó partjai most sok helyen falként magasodtak: fecskék és gyurgyalagok vájtak lyukakat bele. Sok gyurgyalagot láttam, csodaszép madarak, élvezet őket nézni. Olyanok mint egy kis ékszer, a természet csodái. Lefotózni persze egyet sem sikerült, ahhoz túl fürgék és kicsik... :-)

Ez a kis szépség itt a gyurgyalag (BNP fotója)

Az út során feljegyeztem magamnak pár remek, hangulatos sátorozó helyet, melyek mindentől messze vannak. Ott el tudtam volna képzelni, hogy táborozom. Mára azonban nem hoztam sátrat, kombival jöttem, így autóban alvást terveztem. Kicsit hasonló ez is a sátrazáshoz: vinni kell derékaljat meg hálózsákot, de ezt nem kell felépíteni meg lebontani sem. Praktikus. Van már benne tapasztalatom, még szúnyoghálóm is van, amit mágnesekkel rögzítek kívülről a lehúzott ablakkeretre.

Egy a sok-sok kis zátony közül...

Csákánydoroló közelébe érve a közúti híd alatt emeltem ki a kis Safarit a vízból. Ezt a hajót választottam mára: kicsi, könnyű, fordulékony és azért lehet ebbe is pakolni rendesen. Elölre és hátra is lehet rakodni. Gyorsan összetekertem a hajót és bedobtam a Thaya zsákjába (az picit nagyobb hordtáska, így azt hoztam magammal, mert így a hajón kívül más is belefér). Az evezőt meg a pumpát behajítottam a csalánba és elindultam a bő két kilométeres sétára a vasútig. (Utólag azt mondom, hogy a hajót is be kellett volna dobni a csalánosba és akkor megkímélem magamat a cipeléstől). Útközben online vásároltam egy vonatjegyet mobilról. Mosolyogtam, mert csak 330 forint volt. Tíz percet sem vártam és percre pontosan befutott a nagyon modern szerelvény. Fél kocsi jutott nekem, nem volt tömeg. Robogtam is vissza sebesen Szentgotthárdra...

Ott, a vasútállomástól nagyjából 700 métert kellett csak sétálni az autóig. A belvárosban benyomtam egy jól megérdemelt hatalmas pizzát és visszaautóztam Csákánydoroszlóra, ahol a kiszállópont közelében éjszakáztam az autóban. Nagyon kényelmes volt!

Az éjszaka nyugisan telt, de 5-kor már kipattantak a szemeim. Szépen rendbeszedtem magam, felszámoltam a kis fészkemet a kocsi hátuljában és kiterveltem, hogy nem fogok én hajót cipelni, hanem szépen felfújom a híd alatt, ott hagyom, a kocsival a buszmegálló közelében parkolok és onnan sétálok vissza a hídhoz. Így kb. 20 percet lesz a hajó őrizetlenül. Nulla esélyt adtam arra, hogy bárki felfedezi ennyi idő alatt. A településen reggel hatkor indul az élet: ekkor nyit a benzinkút melletti kisbolt is, ahol remek kapucsínót kaptam és még egy kis péksüti is belefért reggeli gyanánt. Minden készenállt tehát a kaland folytatásához!

Pár perccel hét előtt már vizen volt a hajóm. Mára csak 15 kilométernyi szakasz jutott, mivel csak Körmendig szerettem volna eljutni, így - a terv szerint - onnan a 11:08-kor induló busszal vissza tudok jönni a kocsiig és az egész délután az enyém, hogy a hazaúton kisebb-nagyobb sétákkal pár geoládát megkereshessek és persze beülhessek valami kultúrált helyre ebédelni.

A Rába ezen a szakaszon is pontosan ugyanolyan szép, mint feljebb, nem vettem észre semmi lényeges különbséget. Aki vizitúrázik, annak nem kell elmondani, hogy a kora reggeli hangulat mindig különleges: rovarok milliói cikáznak a víz felett, a hajnali fények nem mindennapi hangulatot varázsolnak. Köd, pára ugyan nem volt ma, de jellemző az is. Nagyon jó érzés volt elindulni a nyugodt, reggeli idillben, ezt csak átélni lehet, elmondani nem. Apropó rovarok: egyetlen egy szúnyog sem volt, sem nappal, sem este, sem reggel az egész túra alatt. El sem hittem. Nem tudom miért van ez, de módfelett örültem neki.

Szúnyogot ugyan nem, de hódakat annál inkább láttam! A másfél nap alatt három példányt is. Egyik hatalmas, lapátszerű farkával akkorát csapot a vízbe lemerülése előtt, hogy megijedtem :-)

Az a bizonyos reggeli idill...

A reggeli szélcsend és napsütés egy-két óra múlva már a múltté volt: felélénkült az északi szél és befelhősödött az idő. Gondoltam, nem is baj, már egy óra sem volt hátra Körmendig. Az első megállóm a rőzsegátnál volt. Ott mindenképp át kellett emelni. Ha már kiszálltam, akkor bedobtam egy-két falatot is. A túlparton horgászok ügyködtek, így a drónt nem itt küldtem fel, hanem picit lentebb. (Etikai okokból alapvetően nem drónozok olyan helyen, ahol emberek vannak 100 méteren belül, mert zavarhatja őket. Én sem szeretném a természetben a drón zümmögését hallgatni). Az átemelés a jobb parton hibátlanul megoldható. Mivel nem volt velem a kis kocsim (beach rolly), így a hajó hátulját felemelve egyszerűen áthúztam a füvön. Higgyétel el, semmi baja nem lesz ezeknek a gumotexeknek egy kis huza-vonától :-) Ez üzemszerű használat. A Safarit vadvizi túrákra tervezték. Fog ennél még többet is kapni, ez egy használati tárgy: ő van értem és nem fordítva.

...ami a csövön kifér...

Átemelés után picit lentebb azért megnéztem a rőzsegátat a levegőból. Lenyűgöző látvány!

A körmendi bárkaházig (remek kiszállási pont) már nem volt hátra másfél kilométer sem. Időmilliomosként értem oda, így nyugodtan, körültekintően tudtam összehajtani a hajócskát és minden holmit szépen el tudtam csomagolni. Kompakt kis pakk lett. A buszmegállóig nagyjából 800 méter séta várt a belvároson keresztül. Olyan gyorsan odaértem bámészkodva, hogy magam is meglepődtem rajta. A buszmegállóban egy kedves idős hölggyel diskutáltam, akitől sok mindent megtudtam a környékről. Megállapítottam, hogy nagyon kedvesek és segítőkészek errefelé az emberek, az idősek meg különösképpen.

Remekül sikerült ez a másfél napos kis vizitúra. Igaz egyedül voltam, de nem unatkoztam, senkihez nem kellett alkalmazkodnom, egyszerűen klassz volt. Bő 50 kilométeres szakaszt tudtam lecsorogni a Rábán. Körmendtől folytás következik...

...és a video:

Egy ajándék hétvége Balatonvilágoson - 2020.05.21-24

Egy nagyvonalú céges meghívásnak eleget téve levonultunk csütörtök este a Balatonra egy hosszú hétvégére. Volt minden: napsütés, szél, nyugalom és vihar. Lefutottam egy félmaratont, bringáztunk egy kicsit és persze, ha már vízpart, elhoztuk a Thayat is...

Nem is szaporítanám a szót, mert az alábbi fotóalbum és video visszaadja a lényeget :-)

Egy kis velencei-tavi kikapcsolódás - 2020 május 17

Nem szükséges mindig "nagy dolgokat" tervezni, néha egy-egy pár órás kis evezgetés valamelyik szép tavunkon (Balaton, Fertő-tó vagy mint most éppen a Velence-tó) is csodás élményeket, kikapcsolódást kínál. Főleg kezdő kajakosonak :-) Mi Diát vittük magunkkal, akinek ez volt ez első "vizes bevetése", de azt gondolom, hogy nem az utolsó :-)

Pákozd mellett, a Szúnyog-szigetnél tettük vízre a hajókat, a Gumotex Thayat és a SUP deszkát. Már régóta nézegettem a térképeken azt a nádlabirintust, amibe ma jócskán bemerészkedtünk.

A nádlabirintus

Számomra hatalmas élmény volt és bizony elkél itt a GPS és a jó térkép, ha valaki nem szeretne eltévedni, mert itt aztán el lehet! Csodaszép útvesztő. Különleges a hangulata. Éppen ezért felküldtük a kis drónt, ami pazar tájat látott.

A kis "madarunk" ezt látta...

A nádast végül elhagyva ráadásként még megnéztük, sőt körbeeveztük a Cserepes-szigetet, ami most nagyon másképp fest, mint amilyen nyáron volt: óriási földmunkák folynak, így a sziget csak nyomokban hasonlít korábbi önmagára. Kiváncsi lennék, hogy mi zajlik itt? Erre még a drónos felderítés során sem kaptunk egyértelmű választ :-) Ellenben hatalmas sirály kolónia vette birtokba szigetet. Sok száz, talán ezer főből álló populáció. Nagyon látványos, amikor felszállnak és együtt köröznek.

Sirálykolónia a Cserepes-szigeten

Végül a komp útvonalát követve visszalapátoltunk a szúnyog-szigeti hajóállomásra, melynek egyik csücskében sikerült valamelyest elfogadható kikötőhelyet találni. Szép volt itt lenni, nagyon szeretem a Velencei-tavat! Hamarosan jövünk körbebringázni is. Ezt minden évben megtesszük, így 2020 sem lehet kivétel.

...és egy kis video:

Szigetköz - Ásványrárói kalandozások - 2020 május 9-10

A múltkori szigetközi túrát Ásványrárón fejeztük be, így kaptam egy rövid betekintést az Ásványi-ágrendszer szépségeibe, ami arra ösztönzött, hogy kicsit jobban bejárjam ezt a környéket is.

Ennek hamar eljött az ideje: a csajokkal - Zsuval és Lilluval - elhatároztuk, hogy egy sátrazós hétvége remek megoldás lenne, két nap alatt ugyanis jól be lehetne járni a kis „labirintus” minden ágát-bogát (vagy legalábbis a legtöbbet). Nem halogattuk a tervet, mert szép időt jósoltak a május 9-10 hétvégére.

Szombat délelőtt az ásványrárói kikötöből indultunk az aznapi körre. Volt mozgás: horgászok tették éppen vízre elektromos hajtású csónakjaikat, de nem zavartuk egymás köreit, mi is elkezdtük felpumpálni hajóinkat: a Gumotex Thayát és a Safarit.

Fél órán belül már úton is voltunk lefelé az Ásványi-Duna-ágon, amin kisvártatva befordultunk jobbra a Béka-érre, mely egy nagyon hangulatos szakasz, szinte árasztja a nyugalmat. A Szobori-réthez érkezvén kikötöttem és körülnéztem. Pompás ez a félsziget! Meg is állapítottam, hogy akár itt is lehetne ma sátrazni. Megnéztem az Árvízi emlékművet, majd folytattuk utunkat. A félsziget „csúcsán” egy tehéncsordába botlottunk, akiket éppen inni hajtottak le a folyóra. Klassz látvány volt! Olyan élmény, mintha egy alpesi tó partján lennénk.

Nem mindennapi látvány...

Innen tettünk egy kis kitérőt az Árvai vízszintszabályzóhoz, amit mindenképpen szerettem volna megnézni. A betonhajó most nem látszott ki, mert relatív magas volt a vízszint. Sebaj, gondoltam, akkor megnézzük az Ásványi torkolati fennékküszöböt a hallépcsővel, amit ismertem egy korábbi kirándulásról. Most is nagyon látványos volt a lezúduló víz. Megtekintettem szárazföldről és a mini drón segítségével levegőből is és némi habozás után arra jutottam, hogy ez épp nekem való kaland lenne, itt lecsorogni a Safarival. Tudom, hogy nem kockázatmentes ez a dolog, meg nem is lenne szabad, de felmértem, vállaltam a felelősséget és azért van is némi tapasztaltom hasonló helyszínekről. Élveztem minden pillanatát és a videon is látszik talán, hogy egy pillanatig sem volt borulás veszély. Ettől függetlenül nem javaslom senkinek, hogy utánam csinálja.

Az izgalmak után megebédeltünk a helyszínen, majd elindultunk észak-nyugati irányba, hogy folytassuk a környék megismerését. Semmiképp sem szerettem volna kihagyni Öntési-tó meglátogatását, noha voltak bizonytalanságok a be- és kijárattal kapcsolatban, mert a térképeken eléggé nagy az össze-visszaság és ellentmondás. A helyszínen azonban könnyen megtaláltuk a kis zsilipet egészen közel a madármegfigyelő toronyhoz.

Kilátás a madármegfigylő toronyból...

Itt átemeltünk, de előtte még felmásztunk a toronyba. Picit rozoga szegény, de nem tűnt veszélyesnek. A tavak csodaszépek, egy kis átjárón lehet közlekedni a két nagyobb vízfelület között. Az egyik térképen úgy láttam, hogy a tó túloldalán van egy kis csatorna, melyen vissza lehet térni a Gatyai-Dunára, de a legtöbb térkép ezt nem jelöli és komoly esély volt arra, hogy ez is csak egy náddal benőtt keskeny kis ágacska, ami nem hajózható. Megtaláltuk azt a pontot, ahol elindul a kis ér és mivel volt benne áramlás, jó esélyt adtam arra, hogy ezen végig tudunk menni. Szépen haladtunk rajta és bár volt egy-két leküzdhető akadály, eljutottunk a Gatyai-Dunáig.

Átjáró a tavak között

Nagyon látványos rész volt, kár lett volna kihagyni! Igazi felfedező túra volt ez (némi kockázattal)! A folytatásban végig ellenáramlatban eveztünk, de az olyan gyenge volt, hogy semmilyen komoly erőfeszítést nem igényelt a haladás, azaz ez a rész nyugodtan evezhető minkét irányba. A Szilfási-áteresznél kikötöttünk (nem könnyű mutatvány a meredek part miatt), terepszemlét tartottunk (megnéztük a Farkaslyuki vízszintszabályzót is) és arra jutottunk, hogy ne emeljünk itt most át, hanem inkább a Szilfási-csatornán csorogjunk le az Öntési-ágig. Ez is szép rész volt és itt még némi áramlat is segített bennünket. Az Öntési-ágba kiérve szinte azonnal átvágtunk rajta és betértünk Az Öntési-mellékágba, majd onnan jobbra befordultunk a Pókmacskási-tó nevű vékonyabb csatornaszerű ágba, ami „zsákutca”, de mi végigeveztük, mert nagyon szép! Csak ajánlani tudom. Nyugodt, de vadregényes rész, ugyanakkor szinte akadálymentes (na ja, nagyjából :-))

Hangulatos helyeken jártunk...

Ezek után a Morva-szigetet kerülve értük el a Halrekesztői-Dunaágat, melyet átszelve a Rigószigeti-csatornán folytattuk utunkat mai végcélunkig, a Kis Halrekesztői-hídig, ahol kikötöttünk. Lilluval elsétáltunk a kocsiig (másfél kilométer) és átparkoltunk a kis hídhoz, ahol hangos madárcsicsergés kíséretében felépítettük a táborunkat és megvacsoráztunk.

Lillunak nagyon tetszett a sátorban alvás

Az éjszaka nyugodtan telt: naplemente után a madarak elcsendesedtek és csak egy tücsök ciripelt untalanul. Hatalmas csobbanások jelezték, hogy a víz alatt is zajlik az éjszakai élet: rablóhalak szedik áldozataikat. Apró neszek, falevélcsörgés, a szokásos éjjeli erdei élet hangjai... Sokáig nem aludtam el, hallgattam az erdőt, a folyót és csendesen elmélkedtem...élveztem az ottlétet.

Nem volt hideg az éjjel, olyannyira nem, hogy levettem a nadrágot és zoknit is. Hajnalban keltem, kiültem kicsit a vízpartra és befújtam magam szúnyogriasztóval és megfőztem a reggeli kávékat. Csudajó volt itt ébredni!

A táborhelyünk - idilli

Másnap:

A vasárnapi terv egy kiegészítője a szombatinak, nem sok átfedés van a két útvonal között. A nyomvonalakat egy térképre helyezve jól látszik, hogy tisztességesen bejártuk az Áványi-ágrendszert. No, de ne szaladjunk ennyire előre! Reggelizés és sátorbontás után pontosan arra indultunk el, ahonnan előző délután érkeztünk, azaz a Rigószigeti-csatornán, a Morva-szigetet megkerülve fel az Öntési-ágon a Farkaslyuki vízszintszabályzó gátjáig.

Elindulás utáni, reggeli hangulat...

Ott átemelés következett és mivel tegnap már megnéztük ezt a helyszín, azonnal indultunk is tovább a Kalapszigeti-Dunára, mely egy zsákutca ugyan, de mi mindenképpen szerettük volna felfedezni. Nagyon klassz környék, megéri betérni oda. Visszatérve a Szilfási-átereszhez, éles jobb kanyarral északnak indultunk a Szürke-Dunán a Gatyai-fenékgát felé, de előtte véletlenül menetirány szerinti bal oldalon felfedeztünk egy vékony kis csatornát, mely nem szerepelt a GPS térképeinken: beeveztünk és végigjártuk. Itthon kiderült, hogy ez az Újszigeti vizes élőhely névre hallgató ág. Újabb hely felfedezése, újabb élmény!

A "bejárat"

Az Újszigeti kis ágacskát elhagyva a Gatyai-fenékgát az a pont, amely után a sodrás egyre erősebb és bevallom nem számítottam rá, hogy a következő bő egy kilométer nagyon küzdelmes lesz. A sodrás ellenében dolgoztunk rendesen, néha meg-megállva egy kicsit szusszanni. Zsu nem szólt hozzám. Tudom, ilyenkor jobb nem beszélni, így csak helyzetjelentést adtam időnként, hogy hány méter van még hátra ebből a szakaszból. Amazonként küzdött, szótlanul, de eredményesen. Sokáig fogjuk még emlegetni a Szürke-Dunát, azt hiszem :-)

Végül aztán egyszer csak elértük az Újszigeti-Duna-ágat, ahol komoly sodráson kellett átvágnunk, de onnantól csakis lefelé vezetet az utunk. Innentől már csak "lötyögés" lesz - gondoltuk naívan (a helyismeret hiányában)...

Szinte pillanatok alatt leértünk a Halrekesztői-hídig, mely előtt még volt egy jó kis izgalmas rész, mely Újszigeti bukó névre hallgat. Már messzebbről lehet hallani a hangját, ami félelmetesebb, mint maga a bukó :-) Sima ügy, nyugodtan le lehet rajta jönni (WW I)

A Halrekesztői-híd mellett éppen ott kötöttünk ki, ahol két hete is tettem. Volt egy drónreptetés (nagyon látványos fentről a helyszín) és némi uzsonna fogyasztás.

Halrekesztői-híd

Ezek után jött az utolsó etap, ami "sima libának" tűnt: felevezni a szinte nulla sodrással bíró Gombócosi-Dunán a Kis-halrekesztői felső hídig és lecsorogni a Kis-Halreksztői-ágon a táborhelyünkig, ahol persze már csak az autó parkol. Az első bökkenő már a bejáratnál várt: kidőlt uszadékfák álltak keresztben a szűk áteresznél. Sebaj, gondoltuk, van ebben rutinunk: odébb lökdössük őket és utat vágunk magunknak. Ez sajnos egyetlen, mozdíthatatlan fa miatt meghiúsult ezen tervünk. Akkor átemelünk! No, ezt könnyebb volt kimondani, mint végrehajtani, de azért megoldottuk. A hevenyészett terepszemle alatt hamar kiderült, hogy mindenképpen átemelés lett volna, mert a kis híd alatt uszadékfa torlódott össze, ott a hajókkal lemennni garantált borulás (és esetleg sérülésveszély) lett volna. Így a kis híd utáni meredek rézsűn eresztettük le a hajókat a mederbe. Figyelni kellett nagyon, mert itt óriási volt a sodrás. A feladatot hibátlanul megoldottuk és a kis híd utáni éles kanyart is sikerült bevenni a sodrás ellenére is. Örültünk, hogy már csak lefelé kell csorogni ezen a gyönyörű, keskeny kis ágon.

Ilyen hangulata van a Kis-Halrekesztői-ágnak

Örömünk azonban nem sokáig tartott, mert újabb keresztbe dőlt fák gördítettek akadályt a továbbjutásunk elé. Szerencsére, némi rutinnal és ügyeskedéssel, elrendeztük a fákat és átverekedtük magunkat az uszadékon. Csak reméltük, hogy a fennmaradó bő másfél kilométeren nem lesznek komolyabb akadályok, mert az átemelés problémás lett volna a magas partoldal és a mindkét oldalon méteres csalánmező miatt :-) Szerencsénk volt: minden egyéb akadály kikerülhető volt, így a továbbiakban zökkenőmentesen haladtunk egészen a táborhelyünkig. Picit elfáradva, de élményekkel és kalandokkal gazdagon kötöttünk ki. A hajók elmosása, leeresztése és a felszerelés elpakolása kivételesen több időt vett igénybe, mint általában. Hazafelé autózva és utána még egész este szólt a fejemben a madárcsicsergés... biztos veletek is történt már olyan, hogy bizonyos hangok, amiket sokáig hallotok, "benne maradt" a fületekben. A két nap alatt összesen 33 kilométert eveztünk, ami nem sok, de itt fokozottan igaz az állítás, hogy az elmények nem feltétlenül állnak egyenes arányban a megtett távval.

Sok ilyen élményt, kintalvós, vadkempingezős hétvégét szeretnék még!

Az első nap nyomvonala

A második nap nyomvonala

Első napi video:

Másnapi video:

Térkép a bejárt útvonallal (szombat: rózsaszín, vasárnap: kék):

Szentendrei-Duna: Szentgyörgypusztától Leányfaluig - 2020 május 2

Ez egy nem tervezett kis délutáni túrácska, bár inkább élményevezésnek nevezném, nem a sport jelleg dominált. Ma a Velencei-tóra szerettem volna lemenni a csajokkal, de Zsuzsi nem érezte jól magát és a szél is nagyon felerősödött abban a térségben, így alternatív programként jutott eszembe ez. Tavaly július 4-én Franky barátommal szinte pontosan ezt a szakaszt eveztük le munka után.

A kisoroszi révhez érkezve és az autóból kiszállva pofán vágott a szél. Egy pillanatig elgondolkodtam, hogy biztosan akarok-e ma itt evezni, de aztán elhessegettem ezeket az alantas gondolatokat a megfutamodásról :-) ...és milyen jól tettem!

Ahogy vízre szálltam, egyáltalán nem zavart a szél: hátulról fújt, szinte tolt lefelé a Dunán. Gyönyörű volt a táj, a kék ég a bárányfelhőkkel és a friss, zsenge zöld szín a fákon! Ez még az a tavaszi harsány zöld, amikor a színek még nem egységesek, mint nyáron... Sok nagyon szép hely mellett csorogtam el (főleg a szigetek, zátonyok tetszettek, azoban most kevés volt a víz, hogy megkerüljem őket). Legalább négy helyen kikötöttem körülnézni, ücsörögni kicsit. A szél miatt nem mertem felküldeni a drónocskát, de megjegyeztem a helyeket a következő alkalomra...

Kék ég, bárányfelhők...

Végül Leányfalun, a strandnál szálltam ki és a menetrendszerinti busz repített vissza a kiindulási pontra. Azért hazafelé azért végül megálltam két - számomra jellegzetes - helyen és bizony felszállt a drón is :-)

Csodaszép volt!

több helyen is kikötöttem...

A Tahi-híd fentről...

Kis-Háros-sziget - 2020 április 30

Tavaly jót eveztem a Hárosi-öbölben és a Kis-Háros-szigetnél és arra gondoltam, hogy ma munka után felkeresem a helyet egy rövid kis kikapcsolódásra. Duna illatot szippantani, madárcsicsergést hallgatni, egy kicsit evezni és "ha már lúd, legyen kövér"alapon kicsit felküldeni a drónt is, mégpedig a deszkát használni fel- és leszállópontként, vízről. Bevált, teljesen működőképes az elképzelés.

Közel az M0, de nem zavaróan

Csodaszép volt a természet és jó volt a végén még picit egyedül ücsürögni a stégen és élvezni a nap utolsó fényeit, hallgatni a sok ezer madár csicsergését némi tücsökciripeléssel fűszerezve...

Szigetcsúcs alkonyatkor...

...és az itt készült rövid kis video (sajnos nem vettem észre, hogy a fejkamera nagyon előre bukott...):

Kajakkal a Dunakanyarban - 2020 április 26-án

Egy vasárnap délutáni kis bevetés Zsuzsival a festői Dunkanyarban. A jól bevált esztergom-szamárhegyi vízreszálló helynél parkoltunk és készülődtünk. Szemben - egyik kedvenc helyem - a Helemba-sziget. Feltétlenül ki szerettem volna ott is kötni.

A Helemba-szigeten

Megnéztem az 1940-es kőkeresztet és haladtunk tovább a sóderzátonyhoz, ami szintén az itteni túráim egyik állandó állomása. Kedvelem azt a tengerparti életérzést (beach feeeling), ami ott mindig elragad...

Picit felküldtük a drónt, de a nagy szél miatt csak óvatos magasságban és rövid ideig. Majd visszajövök szélcsendben, mert itt és persze a Szentendre-sziget szigetcsúcsán is csodás felvételeket lehetne készíteni. A hőmérséklet ideális volt, nem túl meleg , nem is hideg. A tavaszi természet a legharsányabb zöld szineit mutatta. Szépen haladtunk tovább Szob, Zebegény, Dömös majd Nagymaros mentén. A Visegrádi vár már messziről is impozáns látványa sokáig elkísért bennünket...

A túra vége felé kikötöttem a harmadik kedvenc helyemen: a szigetcsúcson. Na, az most is csúcs volt! :-)

Tengerparti életérzés...

Sajnos onnan már csak egy bő kilométer választott el a mai végcéltól, a bájos, idilli Szentgyörgypuszta - Kisoroszi révtől... Még sok ilyen vasárnap délutánt kívánok!

Idilli kis hely...

Szigetközi kalandozás - 2020 április 23-án

Zsuzsival teljesen egy húron pendültünk: újra menni kell a Szigetközbe, holott nem sok idő telt el a múltkori vízitúránk óta. Egész pontosan két hét, hiszen Húsvétkor jártunk ott...

Úgy vagyok a kirándulásokkal, utazásokkal és így a vízitúrákkal is, hogy ritkán megyek megint ugyanoda, elvétve „járom le” ugyanazt a szakaszt. Igyekszem inkább újabb helyeket és/vagy új útvonalakat felfedezni, kombinálni. Most Kisbodak környéke került terítékre, azon belül is az Öregsziget-kör és persze, mivel önmagában kevés lett volna időben és térben is, úgy gondoltam, hogy lecsoroghatnánk Ásványráróig.

Nem indultunk korán, hisz' semmi okunk nem volt rá. Tizenegy óra tájt tettük vízre kétszemélyes Gumotex Thaya felfújható kajakunkat a Kisbodaki kempinghez legközelebbi vízre szálló helyen, mintegy ötven méterre a Szent Kristóf-hídtól. Csütörtök lévén, teljes mértékben kihalt területnek örültünk módfelett. Szeretünk nyugalomban készülődni, elindulni.

Utunkat folyásiránnyal szemben kezdtük (nincs nagy sodrás ezen a szakaszon) és elhaladva az Öregszigeti-ág mellett körülbelül négyszáz méter után befordultunk a Sebes csatorna szinte álló vízére. Nem olyan szűk kis csatorna ez, ahogy a térképekről elképzelné az ember. Nagyon szép részen, végtelen nyugalomban, szélcsendben lapátoltunk felfelé. Bár másfél kilométer után jobbra megpillantottuk a Papszigeti-ág bejáratát, végigeveztük a Sebes csatornán a maradék kétszáz métert, ameddig fizikailag lehetett: onnantól kidőlt fák, azokon túl pedig nádas miatt zsákutca ez. A Pap-szigeti ág más jellegű, mint a Sebes csatorna: szűkebb és most sok helyen lehullott ágak, kidőlt fák miatt kisebb-nagyobb torlaszok, akadályok tarkítják. Ezen a szakaszon lassabban lehet haladni, ezzel számoljatok, ha erre jöttök! Ugyanakkor nagyon kalandos, vadregényes az egész, sokat kanyarog, kifejezetten változatos. Itt-ott meg kellett dolgozni a továbbjutásért, kell némi ügyesség és találékonyság, de nekünk egyszer sem kellett átemelni a hajót, igaz volt egy pont, ahol ki kellett szállnom, áttolni a kajakot egy vízbe dőlt fatörzsön.

A fáradságért bőven kárpótol a látnivaló és mindenképpen eljön a katarzis az Öregsziget-tónál. Az valami fantasztikus, varázslatos hely, az ősfákkal, nádassal, nyugalommal, vízimadarakkal és minden széppel, amit csak adni tud a természet. Óriási élmény volt, lenyűgözött!

Varázslatos hely az Öregszigeti-tó...

Bejártuk a tavat, és picit tanácstalanok voltunk Zsuzsival, hogy merre tovább? A GPS-es térképek közül egyedül a turistautak.hu-n van fent ez az ág, de a tó azon sem. A műholdas képek (Google) itt semmit sem segítettek. Végül csak megtaláltuk a csatorna folytatását egy szűk kis ágacska formájában. Nagyon vadregényes, madárfüttyös kis szakasz volt. Minden percét élveztük, amíg kijutottuk újra az Öregszigeti-ágra. Onnan már ismerős volt a terep és visszaeveztünk a Szent Kristóf-híd melletti betonrámpáig. Zsuzsi itt kiszállt, én meg lerongyoltam a híd alatti zúgón, amit már a túra elején szemrevételeztem a hídról. Bár kintről félelmetesnek tűnik, olyan simán mentem le a Thayával, hogy magam is meglepődtem.

A híd után Agg-Dunának hívják ezt az ágat és nagyon jó a sodrása. Egy-két kilométer után már Mosó-Duna a neve, és picit lelassul, cserébe viszont ott van az északi oldalon a Pap-tó a maga szépségével és madárvilágával. Ott is el lehetne tölteni pár órát, bejárva minden zeg-zugát...

Tovább haladva szinte csak percek kérdése megpillantani a Dunaremetei komp előtti kis hidat. Érdemes előtte jobbra kikötni, megnézni fentről a Sorjási bukót, mielőtt nekimegy az ember. Milyen a vízállás? Van-e kidőlt fa vagy egyéb akadály? Nem volt, így ennek is nekivágtam és bár egyértelműen vadabb az összes szigetközi bukónál (ahol eddig jártam), és picit megbillegtette a kajakot, borulásveszély egy másodpercre sem merült fel. Élvezet volt lejönni rajta. Kifejezetten izgalmas :-)

A bukó után még egy darabon rohan a víz, jól lehet haladni (Szigetelt-csatorna). Figyelnünk is kellett, nehogy elhúzzunk a lipóti kikötési pont mellett, mert úgy tudtuk megoldani a logisztikát, hogy Zsu itt kiszáll, elsétál a buszmegállóig, ahonnan visszautazik Kisbodakba, jómagam meg szépen haladok tovább Ásványráróig, ahová értem jön. Jól működött a terv.

Lipótot elhagyva már Hatvanasi-Dunának hívják ezt az ágat és átsiklottam egy jelentéktelen kis bukó felett (Hatvanasi bukó), amit szinte csak onnan lehet felismerni, hogy picit fodrozódik a víz. Ezt követően kifejezetten lelassul a sodrás, és akadálytalanul lehet haladni egészen a Gombócosi zárásig. Ott van egy gázló, de most kevés volt a víz ahhoz, hogy át tudjak evickélni a Thayával (még húzva sem), azaz át kellett emelni. Az első (és egyben utolsó is) mára. Megálltam picit nézelődni. Sehol senki, így megreptettem kicsit az újdonsült drónomat.

Ez tényleg ilyen szép! :-)

Innen megint új névre hallgat a folyócska: Gombócosi-Duna, melyet a végtelen nyugalom, csodálatos környék és szépen kanyargó folyó jellemez. A következő „esemény” a Halrekesztői-híd. Itt szépen kiépített part, pihenő fogadja a gyalogos túrázót, biciklistát vagy éppen vízitúrázót. Remek átemelési pontok vannak a híd mindkét oldalán. A hídról megtekintve egyértelműen kajakozhatónak ítéltem meg az itteni zúgót is, így szépen visszabattyogtam a kajakhoz és lecsorogtam rajta. Embereket ma kizárólag itt láttam, meg talán volt egy párocska a Szent Kristóf-hídnál is, de vízitúrázót egyet sem láttunk, ahogy két hete sem. Sajnálkoztam magamban, hogy már csak bő másfél kilométerem van a végcélig, Ásványráróig, ahová gyakorlatilag másodpercre pontosan együtt érkeztünk Zsuzsival.

Összepakolás és hajószárítás után még ücsörögtünk egy kicsit az egyik stégen, élvezve a tavaszi, délutáni fényeket és átbeszélve a húsz kilométeres kis vízitúra élményeit, tapasztalatait...

Imádom ezeket a napokat, ezekért az élményekért élek!

Egy kis ráadás a vizitúra után...

2020. április 21 - egy kis munka utáni evezés és drón teszt a Lupa-sziget környékén.

Nagy kedvenc: Lupa-sziget (nem véletlenül rejtettem ide geoládát 15 évvel ezelőtt...)

2020.04.12 - Húsvétvasárnap: egy kis Ráckevei-Duna

Ezen a verőfényes, tavaszi délutánon kiruccantunk kicsit Ráckevére. Pont tegnap kaptam egy tippet a "léghajós" csoportban, hogy van itt egy kis mellékág, ami a Balabán-sziget mentén húzódik és nyáron békanyálas, de ilyenkor valószínűleg tiszta a vízfelület. Nem kellett kétszer mondani, megnéztük. A híd mellett szálltunk vízre, körbekajakoztuk a Balabán-szigetet, meg akkor már a Kerekzátony-szigetet is. Már épp visszafelé eveztünk a Senki szigete mellett, amikor egy megtermett hattyú mellett haladtunk el. Az felfújta magát, de nem támadott. Ahogy elsiklottunk mellette láttam és persze hallottam is, hogy teljes erőből úszik utánunk, nagy talpaival :-)

A hely őrzője

Mondtam is Zsunak, hogy sebaj, a Thaya két személlyel gyors, le fog maradni, mint a borravaló. Így is lett. Eltelt pár perc és már el is felejtettünk a madarat... mikor azonban hátulról erősödő kvákogás, szárnycsapások és a jellemző vizen taposás hangjait véltük felfedezni. Hátranéztem és - bár nem vagyok ijedős gyerek - felment az adrenalinom, mivel igen vészjósló jelenet zajlott le: a hatalmas, fenyegető madár elképesztő gyorsan közeledett. Hátra tartottam az evezőt, hogy ne érjen el bennünket és ekkor, kb. másfél méterre tőlünk leállt... Ekkor egy velemkorú horgász szólt oda a partról: szerencsénk volt, mert tegnap egy fiatal kajakost jól "elvert" itt ez a hattyú és bár ő is próbált az evezővel védekezni, alulmaradt :-) Olyanok ezek a hímek, mint a területet védő kutya... Szóval mostanában csak óvatosan, ha hattyút láttok :-) /az sajnáltam csak, hogy nem tudtam lefilmezni ezt a jelenetet/

Bájos kis hely ez a Balabán-sziget

Mesevilág a Szigetközben

Ördögszigeti-tavak? Heléna-tó? Medúzák tava? Ez mind olyan mesebelinek hangzik... pedig itt vannak Magyarországon! Léteznek (ha kevesen is ismerik...). Budapesti szemmel persze eldugott kis helyek ezek, de felkeresésük óriási élményt jelentett nekünk. 2020 Nagyszombatján vírusjárvány miatt kijárási korlátozás van érvényben, de a szabályok szerint egyedül, illetve egy háztartásban élő személlyel szabad kirándulni másoktól lealább másfél méter távolságot tartva. Kis családommal úgy döntöttünk tehát, hogy elvonulunk kicsit a világ zajától, a már-már elmebeteg pánikolástól és kedvenc „hazai pályánkra”, a Szigetközbe megyünk egy csodás kajaktúrára. Sok felé jártam itthon vizitúrázni (és persze sok helyen még nem), de a Szigetköz mindent visz. Akárhányszor eljövök ide, mindig úgy megyek haza, hogy ez mesés volt!

Na, ezért (is) jöttünk ide: ez egy csoda.

Ma a Mikulás-flotta Gumotex Thaya és Safari hajóival indultunk el Dunakilitibe. Megérkezve végtelen nyugalom fogadott. A már ismert vízreszálló helyen senki emberfia, teljes nyugalomban pumpáltuk fel hajóinkat, készítettük össze cók-mókjainkat. A Görgetegi-Dunán felfelé indultunk el, majd jobbkanyarral ráfordultunk a Szigeti-Dunára, ahol szintén folyással szemben lapátolt a kis csapat: Zsu és Lillu a Thayaban, jómagam pedig a Safariban. Szépen haladtunk, nem volt nagy sodrás. Szép kis szigetek mellett hajóztunk el és dél körül úgy gondoltuk, hogy ideje ebédelni, így a Felső-Benda torkolatával szemben egy kis félszigeten kötöttünk ki. Csodás kilátású kis piknik hely volt. Befaltuk az otthonról hozott fasírtokat, kenyérrel, savanyúparadicsommal, ittunk egy-egy kávét és élveztük a tavaszi napsütést. Egyetlen lélekkel sem találkoztunk eddig, sem vizen, sem szárazföldön. Nem volt tehát nehéz betartani a másfél méteres távolságot ☺

Szigetközi idill

A pihenés és az enegiakészletek feltöltése fontos volt, mert tudtam, hogy a következő 2 kilométer kihívásokat tartogat, ugyanis a Szigetpati-ágba betérve, főleg az Ördögszigeti-tavakhoz való letérés előtt és után durva sodrást kell majd leküzdenünk. Ahogy elindultunk felfelé a Szigetparti-ágon, hamar sekéllyé vált a víz és annak rendje és módja szerint be is gyorsult, de ezen a részen nem volt gond a haladással. Utunkat egy kb. 6-7 tagból álló szarvas rudli keresztezte, akik átvágtak a térdig érő vízben. Pazar látvány volt, ahogy megálltak a víz közepén és bámultak! Ahogy közeledtünk a Ördögszigeti-tavak (egyes térképeken Ördög-tavak) bejáratához, a sodrás egyre brutálisabb lett. Egy ponton már csak azt vettem észre, hogy evezek, mint az ökör, de egy helyben állok. A keskeny ág széle sóderes. Kiszálltam és szóltam Zsunak is, aki addig hősiesen követett, hogy itt bizony vontatás lesz. Már csak 80 méterre voltunk a bejárattól, így ezen a kis szakaszon húztuk a hajókat... Ahogy befordultunk az Ördögszigeti-tavak felé, lecsendesedett minden. A végtelen nyugalom fogadott a kis tórendszerben. Csodálatos vizivilág ez: békákkal, vizimadarakkal. Az utolsó náddal még be nem nőtt tó partján kötöttünk ki egy kis terepszemlére. Kiváló sátorozó helyet találtunk, itt aztán nem zavar senki. Rövid pihenőnk során felkészítettem a csajokat arra, hogy a folytatás (is) kemény lesz. Itt már kicseréltük a hajókat és Zsu ment egyedül a Safarival. Nagyon tetszett neki a kis fordulékony, könnyen kezelhető, szinte „kezes bárány” hajócska. A Szigetparti-ágba visszatérve azonal észleltük, hogy nem érdemes az árral szemben evezni. Vontatni kell. Kb. 50 métert haladtunk, de elég küzdelmes volt, bevallom eszembe jutott a visszafordulás gondolata.

Az áramlatot evezve nem tudtuk legyőzni, csak vontatva...

Néha ugyan nekiveselkedtem evezni, de nyolc-tíz méter megtétele után újra a vontatásban láttam az értelmet. Előretekintve azonban úgy érzékeltem, hogy nem teljesen kilátástalan a harcunk: mintha nyugodtabb lenne a víz a következő 50-100 méter múlva. Így is lett, enyhült a sodrás és újra a hajókban lapátoltunk, persze keményen dolgozva, de haladva. Kisvártatva a menet irány szerinti bal oldalon, a parton, gyönyörű szürke gémet pillantottunk meg. Ennyire még sosem sikerült megközelítenem ezt a kecses állatot! Miért nem repül el? Először nem értettem, de a közvetlen közelében feltűnt, hogy fogoly szegény. Egy damil akadt a szárnyába, ami egy a partról a víz fölé nyúló ágra van csavarodva! No, azonnal előkerült az életmentő bicska, mely minden magára valamit is adó vizitúrázó mellényzsebének kötelező tartozéka. Lenyisszantottam a vastag, legalább 10-es damilt és kiszabadult a kis fogoly. Le volt gyengülve szegény, de tovább reppent. Csak remélni tudjuk, hogy túléli a veszélyes találkozást a horgászdamillal...

Kiszabadítottuk a szegény kis rabot (szürke gém)

További utunkon hol erősebb, hol gyengébb sodrás ellen eveztünk, de már nem volt hátra egy kilométer sem ahhoz, hogy kiérjünk a Dunára, ami nem a fő ág, hanem a Dunacsúnyi duzzasztó által leválasztott mellékág. Eufórikus érzés volt kiérni a Dunára, ahol kinyílt a tér és persze kellemes volt a tudat, hogy innentől csakis lefelé evezünk ☺ A túlpart itt már Szlovákiához tartozik és a jelen helyzetben jobbanak láttuk végig a magyarországi részen maradni, azaz jobbra húzodtunk. Szépen csorogtunk lefelé és kipihentünk a Szigetparti-ág küzdelmeit. Közben elhaladtunk a Szigetiparti-bukó mellett, melyen keresztül vissza lehet térni a Szigeti-Duna felső ágába, de nekünk most nem ez volt a tervünk, így csak egy kis szemrevételezés céljából kötöttünk ki, majd haladtunk tovább a következő „bejáratig”, az Öregréti-bukóig. Ez is WWII-es, mint a szomszéd, de talán egy kicsit durvább itt a sodrás. A kenuátemelő helynél terepszemlét tartottunk, illetve a Thayát átemeltük a kis öbölbe. Jómagam teljes mértékben hajózhatónak ítéltem a helyet, így nekimentem a látszólag félelmetes kalandnak. A túlpartról bringások bámultak, videóztak. Sima liba volt, ahogy mondani szoktuk. A beborulás lekisebb érzése sem merült fel, sőt mivel sikerül befordulnom a kis öbölbe és kikötni a Thaya mellé, ahonnan újra kb. 10 méter választott el a Dunától, azonnal eszembe jutott az ismétlés lehetősége, amivel haladéktalanul éltem is ☺ Ha egyedül lettem volna, itt egy pár órát biztos elszórakoztam volna, de kétszer így is megvolt, ne legyünk telhetetlenek. Bejutottunk tehát a Felső-Bendába, ami egy elég jó sodrású víz és szerencsére észnél voltam, hogy ne robogjunk el a Helenai-tavak bejárata mellett. Szűk csatorna vezet át a tavakhoz, amely tórendszer a kis átjáróival (ha lehet még fokozni) szebb az Ördögréti-tavaknál is. Fantasztikus mesevilág ez. Az utolsó tóig mindenképpen megéri elsiklani, mert az egy olyan kevesek által ismert hely, ahol édesvizi medúzák is élnek. Ezek a csalánozók az emberre teljesen veszélytelenek. A tó neve pedig (mily’ meglepő): Medúzák-tava. A vize krisztálytiszta, de sajnos medúzát most nem láttunk, pedig leküldtük a kamarát megszondázni a tavacskát. Kikötöttünk a kis tó sóderes partján pár falat uzsonnára, meg persze élvezni a hely szellemét, ezt az egész idillt. Itt már tudtunk: ez egy felejthetetlen nap!

A Medúzák-tava mesés hely...

Visszafelé még élvezkedtünk a tórendszeren, majd ráfordultunk a Felső-Bendára, onnan ki a Szigeti-Dunára és az ismert négyes elágazásban a lányokat elirányítottam a Görgetegi-Dunára, ahonnan pár perc alatt vissza lehet érni a kiindulási pontra. Jómagam meg csorogtam tovább, mert nem akartam kihagyni a „hírhedt” Jegenyési-bukót. Az is egy WWII-es zúgó, de idén sem okozott nagyon felfordulást, mint tavaly, amikor Zsuval a Thayaval zúgtunk ott le. Élveztem minden pillanatát, csak azt sajnáltam picit, hogy már közel az én végcélom is: a doborgazi kemping. 22 kilométer lett a vége, de az élmények, váratlan kalandok és a csodaszép helyek, a mesebeli vizivilág bearanyozták ezt a Nagyszombatot. Hogy ne mondja, egy árva lélek nem volt a vizen rajtunk kívül. Ha volt tíz horgász, lehet, hogy sokat mondok. Nem maradt más hátra, mint a hajómosás, elpakolás, rövid ücsörgés a tavaszi, késődélutáni bágyadt napfényben és jöttek értem a csajok.

Táti-szigetek - április 4

Ma a frissen természetvédelmi területté avanzsált Táti-szigeteket látogattam meg. Tavaly már jártam erre, akkor lefelé eveztem, most pedig fordítva: Esztergom mellett, a dunai szörny (szénrakodó) mellett szálltam vízre és a felfelé a nagy sziget mellett eveztem. Majd átemeltem a Dunára és pár kilométer csorgás után a két sziget között érkeztem vissza a szénrakodóhoz. Nos, mit mondjak? Kalandos volt, mert nagyon kevés volt a víz és emiatt nagy a kockáz, de minden jó, ha a vége jó... beszéljenek inkább a képek és a video :-)

Táti-szigetek között...

Március 28: Bepótoltam a múltkor elmaradt dunai kajakozást...

Két hete csábított el Pupu a Kiskunságra (amit persze nyilván nem bántam meg), de maradt bennem némi hiányérzet a Dunával kapcsolatosan. A Covid19 intézkedések azóta is csak fokozódnak, de még mindig legális egyedül kimenni evezni, így meg is tettem. Mindössze annyiban másképp tettem ma, mint két hete tettem volna, hogy nem vonattal és tömegközlekedve jártam meg, hanem Zsuzsi vitt el Nagymarosra. Ott a kompkikötő alatt találtam egy teljesen remek vízreszálló helyet. A hosszabb út és a sok cucc miatt a Thayát választottam mára. A terv az volt, hogy innen szépen hazakajakozom, de volt ebben némi bizonytalanság, mert élvezni akartam az utazást, benézni szigetek közé és semmiképp sem valamiféle "teljesítménykészeres" evezést a kilométerek miatt. Úgy voltam vele, hogy ahol 17-18 óra körül járok, oda hívom majd Zsuzsit a transzfer miatt :-)

Röviddel az elindulás után hívogatott a Szentendrei-sziget csúcs, de mivel már jópárszor voltam ott, inkább a bal oldalon található szigetek között haladtam, így elkerülve a spiccet.

Nem is bántam meg, mert nagyon hangulatos volt az a rész. Verőce is klassz volt a vízről (kevesen látják ezt az arcát - csak vizi emberek). Olyan mint egy erőd, fallal. Tovább csorogva megfogadtam, hogy megnézem a Kompkötő-szigetet is és reménykedtem, hogy bár csökkent a Duna vízszintje, azért nem kell átemelni az átjárón. Nem kellett, jelentem! Sőt, remek kis sodrás volt azon a részen. Élvezet volt minden perc!

Azután az ismerős Vác következett, majd lapátoltam szépen tovább a verőfényes koratavaszi időben: rövi újjú neoprén nadrágban és mezítláb. Röviddel dél után találtam egy nagyon hangulatos kis részt Sződliget magasságában: itt megebédeltem: nem volt nélkülözés, Lillu tegnapi maradékát hoztam magammal, melyet gázfőzővel melegítettem meg. Óh, remek volt, szinte már-már túlzás :-)

Ez már-már szinte luxus...

Olyan csodálatos és nyugodt volt a Duna, hogy szinte csak repültek a kilométerek és egyre egyértelműbb lett számomra, hogy a 45 perces kis ebédszünet és egyéb kitérők ellenére is abszolút reális, hogy sötétedés előtt hazaérjek. A Megyeri-híd csodálatos volt vízről, de látványos volt az amúgy csúnyácska Újpesti vasúti-híd is. Utána a Marina-part a modern látképével és a város is klassz látvány! 17 körül kötöttem ki a Révész utcánál az aszfaltos rámpán (ezt a helyet Pupu barátomtól tanultam). 45,5 kilométert mutatott a GPS a végére, ami egybeesett számításaimmal. Fáradtan, de nem kikészülve szálltam partra, cuccoltam össze és megintcsak jól jött a kis Eckla kiskocsi, mert megkímélt a felesleges cipekedéstől a parkolóig. Huhh, szép nap volt, ennyit talán még sosem mentem kajakkal egy nap...

Vadvíz a Kiskunságban?!

A vasárnapi viztúránk sikerén felbuzdulva úgy döntöttünk Pupuval, hogy folytatni kell a Kígyós (Kiskunsági-főcsatorna) bejárását, pontosabban befejezni, ami egy 18 kilométeres szakaszt jelent a Kígyósi csárdától (itt szálltunk ki vasárnap) Akasztóig. Reggel 7-kor indultunk ezúttal, de lefelé menet bedobtam az ötletemet, hogy ne fejezzük be túrát Akasztónál, hanem emeljünk át szépen a Duna-völgyi-csatornára (DVCS) és azon még 15 kilométert tudnánk dél felé haladni egészen a Kiskőröst Kalocsával összekötő műútig. Ott tettük le Pupu járgányát. Stilitz ekkor még nem tudta, hogy bonydalmak lesznek :-)

A másik autóval szépen elkocsikáztnk a Kígyósi csárdáig és a jól bevált helyen parkoltunk valamint felfújtuk a Thayát. Rutinos mozdulatsorok és 15 percen belül vizen is volt a Pupu-Mikulás duó. Nagy volt a kontraszt a vasárnapi 1 fok, hideg szél és mai 15 fok, szélcsendes idő között. Helyesen ítéltük meg, hogy ez bizony rövidnadrágos túra lesz. A Kígyós gyönyörű volt, kanyargós és változatos. Pontosan két kilométer múlva furcsa akadályba futottunk bele: a zsilipet átépítik, de tőle jobbra egy itthon ritkán látott csőgát van. Nyilván átemelés lesz - gondoltuk - de hamar észrevettünk egy kis szűk hallépcső szerű folyosót, ami egy keskeny kis ágban folytatódott. Vadvíz a Kiskunságon! kiáltottunk fel és vízről való megtekintés során megállapítottam, hogy a Gumotex-szel itt simán le tudunk menni. Váratlan élmény és klassz kis "mini vadvíz" volt itt pár tíz méteren. Ezt sosem gondoltam, hogy ilyesmibe fogunk botlani a Kígyóson :-) Megspóroltunk tehát egy átemelést és nem is volt több a Kiskunsági-főcsatornán. Repültek a kilométerek és élveztük a nyárias napot: rövidgatyában, mezítláb. Pontban délben megebédeltünk egy csodaszép, nyugodt helyen és tudtuk, hogy nem is lehetnénk most jobb helyszínen ezen a koranyárias márciusi napon. Itt nincs pánik, nincs koronavírus, csak a végtelen nyugalom.

Itt-ott még vadregényesnek is mondanám...

Hamarosan azonban némi homok került a gépezetbe: Pupu jelezte, hogy nincs a nyakában a kocsikulcsa, nem találja. Remek :-) Minden holmit átkutattunk, de valóban nem került elő a Doblo kulcs...

Lapátoltunk tovább szépen Akasztó felé és nekem már meg is volt a vészforgatókönyvem: riasztom bátyámat Kecskemétről, aki 5 után értünk jön Kiskőrös mellé és visszarepít minket a csárdához, ahol jó eséllyel elő fog kerülni Pupu kulcsa.

Ahol a Kígyós véget ér óriási építkezés folyik, új műtárgyat alapoztak éppen, de szerencsére némi udvariaskodás hatására minden gond nélkül átengedtek az építési terület szélén, hogy átemelhessünk a DVCS-re. Ahogy elindultunk, három különbség tűnt fel a Kígyóshoz képest: jóval keskenyebb, jóval gyorsabban áramlik és picit más a víz szine. No és persze megállapítottam (elhamarkodva), hogy unalmasabb is. Ezt a 15 kilométer megtétele után visszavonom: nem unalmas a DVCS, nagyon is változatos, de az igaz, hogy kevesebbet kanyarog. Szélcsendben és napsütésben, jó tempóban (7km/h felett) haladtunk a továbbiakban és egyetlen átemelés volt a 15 kilométeren (a mai etap 28. kilométerénél).

Az utolsó átemelés helyszíne

Onnan a maradék bő 5 kilométer olyan gyorsan elrepült, hogy már csak arra emlékszem, hogy a híd előtt kiemelünk. Csúcs volt ez a nap! Béla bátyám svájci pontossággal jött értünk és repített minket vissza a Kígyósi csárdához, ahol azonnal előkerült a másik kocsi csomagtartójából az eltűnt kulcs! Happy end! Hálás köszönet a "felmentő seregnek"!

Azt hiszem felejthetetlen napot zártunk. Igazi vizitúra élmény a Kiskunságban.

...és a kis video:

Kajakozás a Kiskunsági-főcsatornán avagy a "Kígyóson"

Március idusa, avagy Kristóf napja (gy.k. 15-e): mára egy vonatos Dunakanyar evezést terveztem, de közbe szólt a sors, illetve Pupu barátom. Mást javasolt: menjünk a Kiskunsági-főcsatornára evezni! Éreztem, hogy nincs még kész terv, inkább a fefedezés iránti vágy munkálkodik benne, de az elszántság nem volt megkérdőjelezhető :-). Mindenesetre a térképre nézve saccra is olyan 40 km a táv, amit kigondolt a Tassi zsiliptől a Kígyósi csárdáig. Mivel ez a víz alig folyik, ez így tavasszal nem kevés. Némi töprengés után azonban ráálltam a dologra, mivel azt tudom, hogy ide nyáron, hőségben, sok horgászt kerülgetve, nem szabad jönni.

Másnap reggel 6-kor startoltunk a Damjanich utcából két autóval. Az egyiket a csárdánál hagytuk, a másikkal pedig elmentünk Tassra. Hamar találtunk a közúti híd mellett egy remek vízreszállási lehetőséget. Fél 8-kor kb. 1 fok volt ott és metsző szél. Nem vette kedvünket, az elszántság mindkettőnk részéről maximálisan megvolt. Javasoltam, hogy ne külön-külön, hanem egy kajakkal menjünk: gyorsabb is, egyszerűbb is, ráadásul beszélgetni is jobban tudunk. Így is lett, a Thayara esett a választás (kizárásos alapon). Mire számítottam? Nos, hosszú, egyhangú evezésre negyven kilométeren át, kockára ült ülepre és esetleges "katasztrófára", azaz arra, hogy teljesen kifutunk az időből és sötétben evickélünk majd vagy némi jó szerencsével - egy józanabb pillanatunkban - még az utolsó 16 kilométer előtt "kiszállunk" a közút közelében és Kecskemétről családi segítséget kérünk (azaz transzfert). Ezzel szemben a valóság: csodálatos, változatos táj, kanyargó és itt-ott némileg egészen észrevehető áramlás, hátszél és igazi vizi élet: halak és vizimadarak, az egy hajóban ülés miatti lendületes haladás (6 km/h átlagsebesség), jó beszélgetések és vidám órák egy számomra csak horgász koromból ismert vizen. A táv végül "csak" 34 kilométer lett, mert nem a Tassi-zsiliptől, hanem a faluból indultunk, de a felénél már egyértelmű volt, hogy simán és bőven odaérünk a csárdához sötétedés előtt. Négy óra magasságában emeltük ki a hajót és summáztuk, hogy ez egy szuper nap volt és élményekkel gazdagabban térünk haza! Az is tiszta sor volt ezek után, hogy folytatni kell a kalandozást a Kígyóson.

Bár a technika rendesen elkövetett mindent, hogy kitoljon velünk: lemerült GPS, szarakodó SD kártya a kamerában, melyet először a hajó végére szerelt kis rúdra szereltem és mivel nem szoktam még meg, így az első híd alatt annak rendje és módja szerint le is zúztuk, összekarcolva a lencsevédőt, de ezen körülményeknek sem sikerül sem a hangulatunkat elrontani, sem pedig megakadályozni, hogy mégiscsak készüljön egy értékelhető rövid video erről a kalandról:

A Kígyós nem (csak) egy remek horgász víz, hanem bizony vizitúrázás szempontból is kiváló célpont! Eddig is szerettem, de most a szívembe lopta magát és örülök, hogy lehetőségem volt jobban megismerni, hogy mit is nyújt a Kiskunsági-főcsatorna. Jövünk még! Kösz', Pupu és Isten éltesse a Kristófokat!

Az Ipoly, ahogyan kevesen szokták látni! (még kevesebben vizitúrázva)

2020.03.08:

Ezúttal a Balassagyarmat - Drégelypalánk szakaszt néztem ki, mint a B.gyarmattól a torkolatig tartó szakasz legtechnikásabb, legvadregényesebb részét. Bár nem jártam ezen a szakaszon sosem, olvastam az evezzvelem.hu-n Gárdonyi Zsolt folyóleírását, így voltak elképzeléseim. Nyilván láttam a napokban, hogy a túra valószínűleg nem (csak) emiatt lesz érdekes, hanem azért is, mert a vízszint durván megemelkedett. A múlt hetihez (-51 cm) képest több mint 2 méterrel (168 cm) és a vízhozam a hatszorosára duzzadt (9 m3/s vs. 56 m3/s). Ennek ellenére (vagy pont ezért?) belevágtam. A vízszint – bár magas – de nem érte el az I. készültségi szintet, mely 300 cm-nél van.

Valamivel 9 előtt érkeztem Balassagyarmatra, ahol kb. 50 méterre parkoltam a folyóparttól. A víz megtekintése után úgy ítéltem, hogy bár baromi gyors, de semmi gyakorlati akadályát nem láttam a vízreszállásnak. Gyorsan haladtam, de pihenni nem volt lehetőség, mert komoly áramlások voltak a folyóban, így mindig korrigálni kellett. Hamarosan kisütött a nap is és élveztem a természetben töltött időt. Sehol senki, még egy horgász sem áztatta a kukacát. Egy a fősodor kellős közepén lévő kidőlt fa majdnem beborított, de némi szerencsével siketült kikecmeregnem a nagyon meleg helyzetből. Ez még bőven az Ipolyvece előtti szakaszon volt. Megálltam, kikötöttem pár perce és átgondoltam, hogy vajon mi vár majd rám az Ipolyvece-Drégelypalánk szakaszon és vajon mit vállalok azzal, ha nem szállok ki Ipolyvecén…

Haladtam szépen tovább és megjelentek az ártéri vizek, Egy-egy látványosabbnak ígérkező részre ki is eveztem. Klassz volt!

Ipolykeszinél picit benéztem a Nyék-patakba, majd meg sem álltam a duzzasztóig, ami onnan már nem volt másfél kilométer sem. Jobb oldalon partra szálltam egy kis terepszemlére. Átemelésre készültem, de mint kiderült erre semi szükség: jól hallottam, hogy nem hallottam a lezúduló víz hangját, ugyanis itt nincs semmilyen lezúduló víz, a gát nyitva, simán át lehet haladni. Visszaültem a deszkára és szépen átsiklottam a műtárgyon és folytattam utamat Ipolybalog felé. Itt már egyre nagyobb területeket öntött el az Ipoly és sok helyen ki lehetett menni az ártérre is. Hihetetlen látvány volt a hatalmas vízfelület. Ipolyvecénél végül nem bírtam ki és egy akadály kikerülése miatt kieveztem a nyílt vízre. Itt pillantottam meg a víz közepén álló kilátót (madármegfigyelő tornyot), amit sikerült is megközelíteni olyan 150 méterre, de ott már alacsony volt a vízszint és nem akartam sok időt veszíteni…

Az ipolyvecei madármegfigyelő torony

Visszatértem a mederbe és kisvártatva az ipolynagyfalui duzzasztóhoz érkeztem. Itt nem “hajtottam át” a duzzasztón, hanem udvariasan kikerültem ott, ahol normális esetben a kiemelést követően átsétáltam volna a túloldalra. Jót mosolyogtam ezen a nemlétező bajuszom alatt :-) Mégegy átemeléssel kevesebb…

Körülbelül 500 méter múlva azonban egy felgyülemlett torlasz állta az utamat az Ipoly medrében, teljesen elzárva azt. Itt normál vízállásnál újabb átemelés következett volna, most azonban jobbra távoztam a mederből és Ipolynagyfalu gátja mellett haladtam tovább kikerülve az akadályt és visszatérve a mederbe. Vadregényes volt a fák között a sekély vízben cikázni. Kanyargós szakasz következett, de élvezetes és gyönyörű környezetben, csak ámultam és bámultam. Egy újabb akadály miatt megint “kiléptem” a mederből, de ezúttal a bal oldalon, ahol megpillantottam a hatalmas vízfelületet, amit el is neveztem sebtében Ipoly-tónak. Úgy döntöttem, hogy egy szakaszon itt haladok tovább, ez úgyis ritkán kínálkozik, az Ipoly mederben meg mindig lehet evezni. Haladtam a “tavon” és bőven volt víz. Megpillantottam egy vadlest és egy kis facsoportot: Kikötőhely! Természetesen odaeveztem és szürreális élmény volt vizitúra közben egy vadlesen körülnézni és megpihenni pár percre, de nem hagyhattam ki.

A vadles meg a facsoport: szürreális környezetben

A mederbe visszatérve lenyugodott a folyó: békésen csordogált Ipolyhídvéget körülölelve. Itt már nézegettem a GPS-t, hogy hol is kellene kiszállnom, de az már leesett, hogy az nem úgy lesz, ahogy otthon a monitor mögül terveztem… merthogy a kis hídtól a vasútállomásig tartó kb. egy kilométeres sétából nem sok lesz :-) Ugyanis végig nyílt vízfelület volt az egész rét Drégelypalánkig. Azon aggódtam csak, hogy legyen elég víz, mert az nagyon cudar lenne 10 cm-es vízben több száz métert vontatni a deszkát… Szerencsém volt: volt elég víz és egészen a település széléig siklottam. Onnan már csak 300 méter volt a vasútig. Az idő azonban valahogy elrepült a sok nézelődés, szájtátás kapcsán és már csak 15 percem volt a vonatig. A deszka óriási előnye az igénytelensége: a mocskos deszkát lemostam a vízben, pillanatok alatt leeresztettem és összehajtottam, lecsorogtattam és toltam be a zsákjába. Megnéztem a track-et és bizony az egész műveletsor a partraéréstől a tovaballagásig pontosan 5 perc volt. Így időben érkeztem az állomásra, ahol picit átöltöztem és pár percet még vártam is a vonatra :-)

Az élmények hatása alatt, boldogan ültem le a kis előtérbe a vonaton, amit mintha nekem tartottak volna fenn… Na, ilyen vizitúrákról szoktam fantáziálni. Ez az én világom, gyerekek! Jövök még az Ipolyra vegetációban és normál vízállás mellett is, de ezt kár lett volna kihagyni… Utólag örülök, hogy nem a Safarival jöttem, ide a "deszka" volt az alkalmas eszköz. Igyekszem ezt észben tartani… Szeretlek, Ipoly! :-)

és a video:

Az év szökőnapjára egy Ipoly túrát terveztem. A "léghajós" fórumon bogarat tettek a fülembe és elhatároztam, hogy a szombatnál nincs jobb alkalom egy kis "ipolyozáshoz". Vámosmikolán parkoltam és lesétálva a folyópartra felfújtam a Safari léghajómat (kajak- és kameratesztelési célból is). Onnan szépen lecsorogtam 19 kilométeren át a lelédhídi majorig, majd kb. 10 perc várakozás után menetrendszerinti busz repített vissza a kiindulópontra. Pazar program volt: sehol senki (még egy nyomorult horgász sem), csak a nyugalom. Pont erre vágytam egy zűrös hét után, ezért nem is hívtam most társakat...

Vadregényes tud lenni az Ipoly...

Február 22: újabb vizi kaland, a szereplők pedig részben a "szokásosak": Pupu, Mikulás és ezúttal Csaba. A helyszín szintén a régi, jól ismerős: RSD. A vízreszállás az M0-s hídtól északra, a Pesti oldalon egy arra alkalmas helyen történt, az útvonal pedig az egyik kedvencem, a GCUTUT, jól megspékelve a szigetszentmikósi úszóláp megkerülésével. 14 km lett a mai etap, ami nem rossz egy februári napra :-) Ezúttal a Thayaval voltam. Szép volt... (fotók, track)

Kicsit szeles, de gyönyörű idő!

Február 15: Csatába mentünk! ...de harc helyett békére leltünk...

Tavaszias időjárást jósoltak erre a február közepi hétvégére és Pupu barátomat invitáltam egy Garam evezésre. Sosem járt a folyón, ezen a helyzeten pedig sürgősen változtatni kellett. A Csata-Esztergom szakaszt javasoltam (tavaly a Bény-Esztergomot csináltam, de úgy gondoltam lehetne picit feljebbről indulni). Tíz óra magasságában tettük vízre a hajókat és a már az előkészületek közben nézegettük a folyót és megállapítottuk, hogy van bőven víz és azt is, hogy nagyon gyorsan folyik :-) Verőfényes napsütésben, enyhe szellőben csorogtunk lefele a folyócskán. Változatos táj, kanyarok és egy két rapid tette izgalmassá azt a gyönyörű napot! Sose rosszabbat! Egyre jobban szeretem ezt a Garamot, jönni kell még ide, hisz' közel van!

Élményevezés a Garamon

Február elsején csodaszép napsütéses idő és +15 fok? Ilyen csak a mesében van! :-) ...meg 2020-ban...

Ki is használtuk ezt Pupuval és a Határcsárda mellett, a révnél vízre bocsátottuk "léghajóinkat", ő egy Gumotex Twist-et, jómagam pedig a "deszkát" választottam mai eszköznek. Gyors, begyakorlott előkészületek után pikk-pakk a vízen voltak a hajók és el is indultunk felfelé. A Tahi-hídig csak egy helyen álltunk meg némi energiapótlásra és a tavaszias idő élvezete miatt. A híd fölött kikötöttünk a sziget felőli oldalon és gyönyörködtünk a tájban, a fényekben és a Duna kristálytiszta vizében. Onnan szépen visszafordultunk és pofaszélben ereszkedtünk a folyón. A szél végig hozta a Duna jellegzetes illatát, amit imádok. Úgy éreztem magam a napfényben, mint aki töltőn van. Elhaladtunk a GCBlue geoláda mellett is, de nem ott, hanem egy nagyon hasonló asztalnál (pihenőhelynél) kötöttünk ki picit délebbre. Az is hangulatos hely. Onnan már nem sok volt a célig, picit bántam is, hogy vége, de azért így is összejött 15 kilométer... Sose rosszabb napot!

Egy amatőr "schnitt":

Tavasz február elsején...

Január 25: Elvonási tünetek kezdtek jelentkezni, így alig vártam, hogy jöjjön a hétvége, ráadásul szerveződött egy kis "villámcsődület" a Szentendrei-szigeten egy geoláda újrarejtése kapcsán. Kapva-kaptam az alkalmon és Vác déli részéről indulva tettem egy rövid kis kört a Duna főágán átkelve, de nagyon figyelve (online is) a hajóforgalmat. Szerencsére nem volt komoly köd, kb. egy kilométerre is el lehetett látni, így az átkelések abszolút biztoságosak voltak. Az öltözékkel most sem volt baj, szinte már-már túlültöztem. A víz 2 fokos volt, a levegő minusz 2-3 lehetett. Jó kis találka és evezés volt, annak ellenére, hogy tipikus szürke, undorító, téli időjárás volt. Szivem szerint folytattam volna lefelé a csorgást, de sajnos délre haza kellett érnem. Mára ennyire futotta...

Téli felszerelésben - szinte túlöltözve (photo by Discover)

2019.01.06 - Vízkereszt: megjött a várva-várt új hajócska: Gumotex Safari 330 :-) Nagy az öröm!

Nem sokat váratott magára a kis Safari bevetése: január 11-én, szombat ebéd után hajóavatást tartottam az RSD-n :-) Jól bevált helyen, a Nádfedeles csárda melletti parkolóból rajtoltam. Nagyjából a GCUTUT láda útvonalán akartam evezni, de a kis ágban pár tíz méter után jég állta az utamat, kb. 5 méteren feltörtem a kb. 1 cm vastag jeget, de láttam, hogy a folytatás is küzdelmes lenne, így visszafordultam és a főágból néztem be a kis ág másik oldalán: ott is teljesen befagyott, jó döntés volt tehát. Szép volt, 7 fokban, enyhe szélben. Élveztem minden percét és azt, hogy remekelt minden felszerelésem. Az első benyomásaim a Safariról: stabil, fordulékony kis hajó (még szkeggel is). Minimálisan billenékenyebb a Thayánál, de csak egy pontig: onnan stabilizálódik, nem lehet vele könnyen felborulni, de most nem teszteltem (3 fokos víznél), ha nem baj :-)

Befagyott a kis ág. Tél van, el kell fogadni :-)

Beköszöntött a 2020 és sokan azt hiszik, hogy ezzel együtt az új évtized is :-) Pedig ez az év még a tízes évekhez tartozik...

No, de nem is ez a lényeg, nem akarok én semmiféle mélyretörő eszmefuttatásba kezdeni, hanem sokkal egyszerűbb és kézenfoghatóbb dologról írni: vizes kalandok 2020-ban.

Szerencsére idén hamar elkezdtem: január 5-én, egy szép verőfényes vasárnap délután a Lupa-szigettel szemben vízre tettem a SUP-ot. Célom: felszerelés tesztelése. Mint írtam a 2009-es összefoglalóban, remek téli cuccokat vásároltam decemberben: egy tökéletesen vízálló, vastag téli neoprén csizmát (Hiko Wade), egy remek száraznadrágot (szintén Hiko) és szélálló Hiko "mancsokat", amiket az evezőre lehet tépőzárral ragasztani és így kesztyű nélkül sem fagy le a kezed. 3mm-es neoprén ruha + vastag gyapjú zokni a csizmában + száraznadrág = tökéletes kombináció egy +1 fokos, szeles, téli túrához. Teljesen száraz maradtam, ugyanakkor nem izzadtam meg, ez azt jelenti, hogy pontosan a hőmérséklet és a széljáráshoz sikerült öltözni...

Nyúlik az árnyék, rövid a nappal. Tél van.